Litt om generelt kundefordringer:
Kundefordringer oppstår når selgeren leverer varene uten at kunden betaler på leveringstidspunkt. Dette kalles kredittsalg og kundene betaler senere tid som ble avtalt mellom kjøperen og selgeren eksempel på 30 dagers betalingsfrist.
Kundefordringer er en del av bedriftens omløpsmidler og er goder som bedriften har hos sine kunder. Men det er stor risiko som knytte til kundefordringer. Eksempel på dette er at det kan skje at kunden vil aldri tilbakebetale beløpet. Dette skyldes at kunden gikk konkurs eller har økonomiske prolemmer som gjør at kunden klarer ikke tilbakebetale.
Når kunden ikke betalt kravene innen fristen, må bedriften sende inkassovarsel og be om kunden betale beløpet. Om mislykkes etter flere inkassovarslinger bør bedriften vurdere om det kan tapsføre beløpet.
Vurderingsregler om kundefordringer:
Ifølge regnskapsloven § 4 -1. 4 urealisert tap skal resultatføres (forsiktighetsprinsippet). Hensikten med forsiktighetsprinsippet er å ikke overvurdere eiendelens verdi. Hvis bedriften har store sum av kundefordringer uten at kunden ikke betaler, bør tas vurdering om avsetning og tapsføring rundt om dette. Dette gjøres fordi kundefordringer øker balansen selv om det er mulig at kunden vil aldri tilbakebetale.
I tillegg regnskapsloven § 5-2 krever at omløpsmidler skal vurderes etter laveste anskaffelseskost og virkelig verdi. Dette betyr at hvis det er sannsynlig at kundene ikke tilbakebetale må nedskrives en del av kundefordring summen.
Ifølge anbefalinger fra direktoratet for forvalting og økonomistyring bør nedskrives 80% av summen av kundefordringer som forfalt over 6 måneder. Det vil si hvis kunden har ikke betalt fordringer etter 6 måneder, det er mest sannsynlig at det aldri tilbakebetales.
Her er beregning av avsetninger for kundefordringer ifølge DFO.
- 60% av krav over 90 dager (3 måneder)
- 80% av krav over 180 dager (6 måneder)
- 100% av krav over 360 dager (1 år)
Her er bare eksempel på anbefalinger, men om det skal nedskrives kundefordringer eller ikke er avhengige av ulike faktorer, derfor bør vurderes enkelt kunde. Her skal vise først, hvordan skal bokføres salgsinntekter og deretter avsetninger av kundefordringer og siste ulike regler rundt om regnskapsmessige og skattemessige når det gjelder avsetning på kundefordringer.
Hvordan skal bokføre salgsinntekter (kredittsalg):
Debet: 1500 kundefordringer
Kredit: 3000 salgsinntekter
Bokføringen viser at at kundefordringer øker og mens inntektsføres på salget. Det betyr debet og kredit skal være lik. La oss at eksempel på salg av varer med kreditt på 1000 kr uten moms. Hvordan skal bokføre i regnskapet?
Debet: 1500 (sum 1000 kr)
Kredit: 3000 (sum 1000 kr)
Hvordan skal bokføre konstatert tap på kundefordringer:
Tap kundefordringer skal føres regnskapet og det er noen krav som må oppfylles for å kunne føre fordringer endelig tap.
Kredit: konto 1500 (netto + MVA = beløpet inkludert moms)
Debet: 7830 (tap fordringer: netto beløpet uten mva.)
Debet: 2710 (MVA knytte til tap fordringer: bokføres som inngående mva.)
Bedrifter får tilbake merverdiavgift som knytte til konstatert tap (dvs. realisert tap) på kundefordringer. Men bedrifter får ikke merverdiavgift ved avsett tap kundefordringer, før de ble realisert.
Avsetning tap kundefordring i regnskapsmessige/regnskapsloven:
Kundefordringer vurderes etter regnskapsloven § 4-1.4 og § 5-2 og avsetninger brukes ved kjønn. Det er ikke bestemt regler på hvordan skal avsettes i forhold til regnskapsloven, men vurderes etter konkrete vurderinger rundt om sannsynligheten.
Men uansett må tapsføres kundefordringer som er over et år og som menes at kundene vil ikke betale. Men det er ulike regler både tapsføring og avsetninger i forhold til regnskapsloven og skatteloven.
Avsetning tap kundefordring i skattemessige/skatteloven:
Skatteloven aksepterer at vi kan avsette tap en del av kundefordring summen per 30.12. og det er tydelig formel på hvordan skal beregnes avsetninger tap kundefordringer. Fremgangen av avsetninger finner vi skatteloven § 14-5 fjerde ledd.
Sjablongregel for kundefordringer:
Sjablongregel er måten vi skal beregne avsetninger tap på kundefordringer 31.12 hvert år. Beregner skjer slik: vi tar faktiske tapet kundefordringer de siste to årene eksklusive moms / kredittsalg eksklusive moms * summen kundefordringer 31.12 inkludert moms * faktoren 4.
Vi kan skrive formelen avsetningen tap fordringer i skattemessige slik:
Konklusjon
Kundefordringer er en del av bedriftens omløpsmidler, og vurderes etter regnskapsloven § 5-2. Det er store risiko som knytte til kundefordringer fordi det er mulig at å mislykkes å få inn en del av fordringsmasse. Derfor det er nødvendig å avsette eller tapsføre en del av fordringer per 31.12 hvert år.
Det er ulike regler om vurderinger om kundefordringer i forhold til regnskapsloven og skatteloven.
Tilbakeping: Kundefordringer formel og beregning av kundefordringer - Regnskapskoden.no