Hva gjør en regnskapsfører?

En regnskapsfører gjør forskjellige arbeidsoppgaver, avhengig av kompetanse, erfaring og utdanning og spesialisering av fagområdet.

Regnskapsføring (bokføring)

Men i generelt en regnskapsfører bokfører ulike regnskapstransaksjoner, for eksempel bokføring av inngående fakturaer og utgående fakturaer. Dette kalles reskontroarbeid, fordi regnskapsføreren følger opp både fakturaer fra leverandører og kunder.

Når det gjelder reskontroarbeid så handler om å bokføre fakturaer fra leverandører og betaler fakturaer som kalles også (remittering) før fakturaer forfall. Mens når det gjelder kunder så det dreier seg om å følge opp at kunder innbetaler fordringer innen fristen.

Det handler om å sende purringer til kunder og samtidig kommunisere kontinuerlig med kunder. Leverandører kan også sender purring og inkasso hvis man ikke betaler fakturaer innen frister vil derfor krever dette en del oppfølging på leverandørreskontro.

Bokføring handler ikke bare inngående og utgående fakturaer, men finnes også andre typer bokføringer. Eksempel bokføring av bankbilag eller annen manuelt bokføring av andre typer transaksjoner. Bokføring handler om å registrere alle regnskapstransaksjoner ved bruke av debet og kredit.

Lønnskjøring

Lønnskjøring er en del av arbeidsoppgaver som regnskapsførere må gjøre. Lønnskjøring handler om å utbetale lønn til ansatte og samtidig beregne og utbetale ulike avgifter som knytte til lønn som skattetrekk og arbeidsgiveravgift.

Det er flere andre oppgaver som knytte til lønn eksempel oppfølge av sykemeldt ansatte, beregning av sykepenger og oppfølging av refusjon sykepenger fra NAV. Og som sagt det er mange ulike oppgaver som tilhører under lønn som også krever spesiell kompetanse.

Avstemminger

Regnskapsavstemming er også andre oppgaver som regnskapsførere må gjøre. Eksempel avstemming som gjøres er bankavstemming, balanseavstemming, kontoavstemming, momsavstemming, skattetrekksavstemming, arbeidsgiveravgiftavstemming også videre. Det finnes mange forskjellige avstemminger og avhengige av bedriftens størrelse og kompleksiteten.

Avstemming handler om å kontrollere at tingene man har gjort er riktig. Det er kontrollmetoden som regnskapsførere bruker for å avdekke om det finnes feil i regnskapet. Og det sammenlignes ulike dokumentasjoner og bilag for å ettersøke om man har registrert feil i regnskapet i forhold til opprinnelige bilaget.

 Budsjettering og regnskapsanalyse

Budsjettering handler om å lage kalkyler og estimater for å beregne fremtidige drømme resultat. Men når man utarbeider budsjett bør man basere på erfaringer, historiske tall og markedssituasjon.

Dette gjøres for ikke å undervurdere eller overvurdere budsjettet. Det handler om å bygge realistiske budsjett som tilsvarer omtrent det man kan oppnå i forhold til innsats faktorer som man har tilgang.

Regnskapsanalyse handler om å vurdere lønnsomhet av virksomhet og samtidig studere den budsjettert tall og den realisert resultat. Da vil man oppdage avvikene mellom budsjettert tallet og faktiske resultat.

 Rapportering av ulike rapporter til skatteetaten og andre offentlige etater.

Det finnes mange ulike rapportere som sendes til skattemyndigheten og samtidig avgifter som skal betales med ulike perioder. Eksempel rapporter som sendes til skattemyndigheten er momsoppgjør, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift (terminoppgjør). Bedrifter skal både rapporterer og betaler til skattemyndigheten på slike avgifter og ting skal gjøres innen fristen, og regnskapsførere som gjør slik arbeid.

Skattemelding også sendes til skatteetaten og regnskapsførere som må beregne og sende skattemeldingen. Tillegg finansregnskapet sendes til brønnøysundregisteret og dette krever mye arbeid både i forberedelsen og beregning av ulike deler av finansregnskapet.

Rådgiving

Regnskapsførere driver også rådgivning og handler om å skape verdi til kunder gjennom økonomiske rådgivning. Det dreier om å kommunisere med kunder og gi råd på hvordan de kan bruke sine ressurser på effektive måter.

Det handler om å skape verdi gjennom kompetanse og kunnskap som regnskapsførere har. Dette kan være å gi råd på kunder hvordan de kan redusere kostnader, betale mindre skatt eller generelt å gi råd på hvordan de kan spare på penger.

 

Her er liste av en del av arbeidsoppgaver som regnskapsførere gjør:

  • Bokføring
  • Lønnskjøring
  • Reskontroarbeid (oppfølging av leverandører og kundereskontro)
  • Budsjettering
  • Årsoppgjør, skattemelding
  • Kvalitetskontroll og Kvalitetssikring
  • Rådgiving
  • Rapportering til offentlige myndigheter
  • Mange andre oppgaver avhengige type av bedriften deres behov.

 

Er regnskapsfører jobben kjedelig?

Regnskapsfører jobben er ikke kjedelig jobb og man kommer i bort mange forskjellige arbeidsoppgaver. Men det er rutinepreget arbeidet og hvis man ikke liker rutinearbeidet så det hende at man føler seg at det er kjedelig, men uansett man får variert arbeidsoppgaver.

I tillegg flere regnskapsfirmaer tilbyr fleksibel arbeidstid, og frihet under ansvar, noen som gjøre jobben mer attraktivt.

Regnskapsførere tjener også godt, og lønna kan også være inspirerende de som vil tjene godt, selv om det tar litt tid før man kommer å tjene godt som regnskapsfører. Man må jobbe flere år og bygge kompetanse og eventuelt spesialisering innen et bestemt fagområdet innen regnskap.

Hva må du studere for å bli regnskapsfører?

Du kan bli regnskapsfører på flere veier, men kreves økonomi utdanning eller andre relevante utdanning.

Eksempel utdanninger som de fleste regnskapsførere har er bachelor i økonomi og administrasjon, bachelor i regnskap og revisjon og master i økonomi og administrasjon.

Andre relevante utdanninger kan være eksempel markedsføring og ledelse, ledelse og HR utdanninger. Slike utdanninger har flere økonomi emner, noe kan føre at folk med slike utdanninger kan lære seg fort for å jobbe innen regnskap hvis de får litt opplæring.

Men finne også folk som har fagskole utdanning som jobber som regnskapskonsulenter og lønnsmedarbeidere.

Men arbeidsoppgavene varierer i forhold til utdanning, erfaring, og egen innsats og vilje. Mange produserer regnskapet, mens andre kontrollerer og kvalitetssikre. En del av regnskapsfører driver rådgivning, mens andre fokusere rene regnskapsarbeid.

 

Oppsummering

En regnskapsfører gjør forskjellige arbeidsoppgaver innen regnskap og rådgivning. Og arbeidsoppgaven er avhengig av regnskapsførers kompetanse og interesse.

En del av regnskapsførere er gjøre variert oppgaver fra A til Å i regnskap, mens andre har bestemt og begrenset arbeidsoppgaver som lønnsmedarbeider.

De fleste regnskapsfører studerte i økonomi og administrasjon utdanningen både bachelor og masternivå, men finnes også andre som studerte fagskole som jobber som regnskapskonsulenter.

Hva man skal jobbe daglig er avhengig av arbeidserfaring, utdanning, spesialisering og personlig interesser.

Arbeidsoppgaver til en regnskapsfører kan oppsummeres følgende momenter:

  • Å produsere regnskap (fra A til Å)
  • Å tolke regnskap (analysere og ta beslutninger i forhold til analysen)
  • Å rapportere til interessenter (eiere, staten, långivere og andre interessenter)

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *