Varelageret skal vurderes etter laveste verdi prinsipp. Varelageret er en del av bedriftens omløpsmidler og verdsettes etter laveste verdi prinsippet.
Ifølge regnskapsloven § 5-2 omløpsmidler vurderes etter den laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi. Det er kun omløpsmidler som vurderes denne paragrafen.
Laveste verdi prinsippet aksepterer nedskrivning av varer om det er nødvendig, men tillater ikke oppskrivning av verdi endring av varer.
Men hva betyr dette i praksis?
Det betyr at man skal vurdere verdien av varer i lageret i slutten av året og vurdere om verdien av varer har endret seg i forhold til innkjøpsprisen.
Eksempel hvis en bedrift har kjøpt varer på 10 000 kr i starten av året, men de står fortsatt på lageret i slutten av året, må bedriften vurdere verdien av varer på nytt.
Vurderinger gjøres fordi regnskapsloven krever det, men også for å sjekke om at varene har lavere verdi enn anskaffelseskosten. Hvis bedriften kan begrunne at varene har lavere verdi enn innkjøpsverdien, det skal nedskrives til virkelig verdi.
Nedskrivning av ukurante varer (verdi tap av varelager)
Hvis en del av varelageret menes at deres virkelig verdi er mindre enn anskaffelseskosten, skal de nedskrives. Nedskrivning er en del av kostnadsføring av verdi tap og inkluderes som varekostnader i resultatregnskapet.
Ukurante varer er eksempel der virkelig verdi er mindre enn innkjøpsprisen. La oss si at en bedrift har kjøpt varer 10 000 kr i starten av året, men fortsatt de ligger på lageret i slutten av året. La oss si at bedriften mener at varenes virkelige verdi er 7 000 kr og ikke anskaffelseskosten som er 10 000 kr. Det betyr at bedriften skal nedskrive 3 000 kr som ukurante varer og belastes i resultatregnskapet og dette kalles nedskrivning av varer.
Regnskapsmessige og skattemessige har ulike regler rundt vurderinger av varelager
Regnskapsmessige vurderes varer etter skjønnsmessige vurdering. Det betyr at bedriftens ledelse gjør vurderinger rundt varenes verdi og samtidig gis hensyn til både på markedet og erfaringsmessige på tidligere år når man gjør vurderinger.
Det betyr at regnskapsloven tillater nedskrivning av varer hvis det kan begrunnes og baseres på etter regnskapslovens prinsipper.
Mens skattemessige tillater ikke nedskrivning av varer, og varer kan bare nedskrives når de solgt eller kastet bort. Derfor kan ikke bedriften får fradrag på skatt når de nedskrive varer basert på kun regnskapsloven.
Da vil det oppstå det som kalles midlertidige forskjeller, som igjen vil føre det som kalles utsatt skattegjeld eller utsatt skattefordeler.
Eksempel nedskrivning varelageret (ukurante varer)
La oss si at en bedrift har kjøpt i april 2024 på varer med verdi 200 000 kr eksklusive med merverdiavgift. Bedriften har solgt i året varer med anskaffelseskost verdi på 100 000 kr.
I slutten av året mener bedriften at verdien av varelageret er vurdert på 80 000 kr.
Hvor stort beløp ble nedskrevet: også hvor andel av varer som regnes som ukurante?
Anskaffelseskost = 200 000 kr
-Solgt varer i året = 100 000 kr
= Varelageret i forhold til anskaffelseskost = 100 000 kr
-Varer i virkelig verdi = 80 000 kr
= Nedskrevet sum = 20 000 kr
Det betyr at årets nedskrevet ukurante varer = 20 000 kr. Og grunnen er at varene skulle ha en verdi på 100 000 kr, men bedriften vurdert at varene på lageret har en verdi på 80 000 kr, derfor differansen er nedskrevet summen (verdi tap av av varelageret).
Hva er laveste verdis prinsipp?
Laveste verdis prinsipp sier at omløpsmidler skal vurderes den laveste verdien når man måler både anskaffelseskost og virkelig verdi.
Anskaffelseskost er innkjøpsprisen av varer inkludert med frakt, gebyr og fortolling. Det er alle kostnader som påløpte fremm til varene leveres til lageret. Hvis du driver egen produksjon, vil dette være alle kostnader påløpte til varene ferdigstilt og leveres på lager. Les også denne artikkelen om hva menes med anskaffelseskost.
Virkelig verdi er dagens markedsverdi, og det er prisen som man får på markedet hvis man ønsker å selge varer per i dag.
Men laveste verdis prinsipp krever at kun det skal brukes virkelig verdi når den er lavere enn anskaffelseskosten.
Eksempel hvis anskaffelseskost = 12 000 kr, mens virkelig verdi er 15 000 kr. Den laveste verdien er anskaffelseskosten. Bedriften bruker den laveste verdi, det betyr at laveste verdi prinsippet tillater ikke oppskrivning (verdistigning av omløpsmidler). Men når virkelig verdi er mindre enn anskaffelseskost.
Oppsummering
Vurdering av varelageret er en viktig del av årsregnskapet og bedrifter må gjøre varetelling og samtidig vurdere verdien av varer på lageret.
Regnskapsloven § 5.2 tillater at varer skal vurderes etter laveste verdi prinsippet. Og det dreier seg om å vurdere den laveste verdien i forhold til anskaffelseskost og virkelig verdi.
Hvis varer ble kjøpte 100 000 kr, men ikke solgt over lengre tid, det er sannsynlig at varenes virkelige verdi er mindre enn anskaffelseskost. Da krever regnskapsloven slik tilfeldig å vurdere verdien av varer på nytt.