Tilbud og etterspørsel er en av de mest kjent og grunnleggende bedriftsøkonomi og mikroøkonomi. Tilbud (på engelsk: supply) og etterspørsel (på engelsk: demand) er viktig i forhold til både bedrifter og konsumenter, men også økonomisk politikk. Tilbud og etterspørsel teori brukes for å undersøke hvordan er i et marked, et landet, eller en type produkt eller generelt å se hvordan ser ut i et marked.
Det er ulike perspektiver som kan brukes tilbud og etterspørsel teori, for eksempel, penge politikk, arbeidsmarkedet, lønn og prisvekst. Men vi skal fokusere mikroøkonomiske og bedriftsøkonomiske perspektiver. Det vil si hvordan vil pris endring vil påvirker etterspørselen.
Det som er grunnleggende, er at pris endring vil påvirker etterspørselen til bestemt tjeneste eller varer. Mer pris stigning vil føre reduserende etterspørsel, dvs. jo høyere pris, desto mindre etterspørsel. Jo lavere et varer jo mer etterspurt. Dette er som er generelt i tilbud og etterspørsel teori, men det finnes unntak, derfor begrepene (elastisk og uelastiske etterspørsel) brukes også. Vi vil komme tilbake å definere disse begrepene og samtidig vise hvordan skal beregnes både elastisk og uelastisk etterspørsel. Men første la oss utdyp litt mer om tilbud og etterspørsel teori.
Produsenter og konsumenter
Produsenter også kalles bedrifter er tilbud siden og de er veldig opptatt å tjene penger, og deres hovedformål er å maksimere overskudd, og gjøre rikere de eiere som innskutt kapital i bedriften. Dette finnes organisasjoner som har andre formål, men de r ikke kommersielle. Et kommersielle bedrift dannet å generere inntekt til eiere, men å eie bedrift innebærer også risiko, fordi det er høy risiko å investere et selskap. Poenget mitt er ikke å diskutere nå her i investeringsfaget, men å gjøre tydelig på at bedrifter drives å tjene penger, ikke noe mer det. Siden bedriften vil tjene mest mulige penger må de tilby et godt produkt som folk vil kjøpe kalles også konsumenter. Mens konsumenter (forbrukere) vil kjøpe mest de rimeligst varene og som er gunstig i forhold til prisen. Forbrukere er vil kjøpe mindre hvis et produkt har høy pris, spesielt om de er ikke nødvendig, og samtidig om det finnes alternativer som erstattes.
Da ser du at det kan oppstå konflikt mellom produsenter og konsumenter, men som tidligere nevnt, pris og etterspørsel vil påvirker hverandre. Da vil bedrifter prøver å finne optimale prisen på et produkt som vil selge slik de kan tjene penger. Hva er optimale prisen er også vanskelig å besvare, men det må være en rettferdig pris. Bedriften må kunne å gå overskudd slik videre driftes, samtidig som vil beholde kundene. Det som du må huske er at jo høyere pris er jo lavere etterspørselen vil være. Ja billigere et produkt er jo øker etterspørselen. Om du vil start egen business eller du ta ansvar et nytt produkt er viktig å at riktig pris, slik du kan selge, mens du ikke taper. En annen problem som vi kan nevne er at hva med kvaliteten til produktene hvis vi skal ha billigst mulige. Er det mulige kombinere billige varer med høy kvalitet. Det vanskelig å besvare, men finnes strategier som handler om konkurransefortrinn du kan lese disse teorier om du interesserer. Men la oss kommer tilbake tilbud og etterspørsel tema.
Elastisk og Uelastisk etterspørsel
Vi har sagt at pris endring vil påvirker etterspørselen, men hvor står etterspørsel til en varer faller i forhold til pris endring? Finnes det unntak, slik at noen varer vil ikke påvirker pris endring så mye etterspørselen. Finnes det varer som øker etterspørselen hvis prisen stiger. Begrepene elastisk og uelastisk vil besvare disse spørsmålene. Elastisk etterspørsel betyr at prisen vil påvirker mye etterspørselen, dvs. jo lavere prisen er jo kunden vil kjøpe varene. Elastisk etterspørsel er vanlig økonomisk etterspørsel teori som vi har diskutert frem til nå. Så hvis du bruker elastisk etterspørselen, betyr når du fører tilbud vil du selge mange varer, hvis øker prisen vil du selge liten, fordi prisen vil påvirker etterspørselen.
Uelastisk etterspørsel handler at pris endring vil ikke påvirker mye etterspørselen. Dette skyldes at varene er vanskelige å erstatte eller finnes ikke andre alternativer som kan erstattes. Det er mulige pris endring vil påvirker, men ikke mye fordi disse varene er knappe ressurser. Et eksempel disse varene er olje og gass, luksus varer som dyrt gammel biler og klokker. Gammel og berømt malerier er eksempel dyrt produkter som bare blir dyrere etter hvert. Så uelastisk etterspørsel enkelt å forstå fordi kurven av etterspørsel faller ikke så mye hvis prisen øker. Slik varer er ikke enkelt å produsere og eller ikke enkelt å erstatte, derfor er det viktige slik varene å endres prisen fort.
Håper nå at du skille mellom tilbud og etterspørsel og hvordan prisen vil påvirker etterspørselen. Samtidig kan du forklare elastisk og uelastisk etterspørsel og hvordan disse etterspørselen påvirker ved pris endringer.
Tilbud og etterspørsel kurven (Mikroøkonomisk teori)
Mikroøkonomiske teori om tilbud kurven viser at høy pris fører lavere etterspørsel når vi snakker om elastisk etterspørsel. Dette betyr i forhold til mikroøkonomisk perspektiver at prisen som vil bestemme etterspørselen til varene. Men det utdypes mer om å for enkle teorien. Vi kan diskutere etterspørselen til enkelt vare og kundene, eksempel inntekter til individer, alder, geografisk og interesser og mange andre faktorer som vil påvirker enkelt personer og varene. Men som sagt at mikroøkonomisk perspektiv så vil prisen værer hoved virkning til etterspørselen. Hvis etterspørselen øker på grunn av andre effekter enn pris endring, vil da prisen endres automatisk stigende. Det vil si høy etterspørsel vil føre høy pris, noe som igjen innebærer prisvekst (inflasjon).
Mange faktorer som involverer tilbud og etterspørsel virkninger
Hvis vi vil ha mer bred forståelse og virkninger om tilbud og etterspørsel teorien, må vi gå inn både mikroøkonomi og makroøkonomi, men også bedriftsøkonom og ikke minst politikk og skatt. Det kommer inn også globale økonomi og internasjonale politikk. Men hvis du vil ikke jobbe pengepolitikk og skattemyndigheten så kanskje trenger du ikke alle type teorier og hvordan de påvirker hverandre. Hvis ditt mål er å tjene penger så er nok at du forstå grunnprinsipper om tilbud og etterspørsel teori om mikroøkonomi og bedriftsøkonomisk perspektiver.
Oppsummering
Tilbud, etterspørsel og pris er representerer en av de viktigst teorier innen økonomi, og handler om hvordan pris påvirker etterspørselen. Mikroøkonomisk perspektiver antas at prisen vil avgjøre om kundene vil kjøpe mer om produktene eller ikke. Jo høyere prisen er jo mindre folk vil kjøpe. Teorien mener også det finnes unntak varer som vil påvirker så mye på pris endringer, slik varer er vanskelig å erstatte og finnes ikke så mye subsidier.