Kundefordringer formel og beregning av kundefordringer

Del gjerne videre

Kundefordringer oppstår når bedrifter leverer varer og tjenester uten at kunden betaler på leveringstidspunkt. Bedriften realiserer salget, men får ikke innbetalinger på leveringsdagen. Dette kalles salg av varer og tjenester med kreditt. Da vil kunden får kredittid eksempel 30 dagers frist for å betale faktura som knytte til varekjøpet.

Formel beregning av utgående kundefordringer:

1): UB kundefordringer = IB kundefordringer + årets salgsinntekter inkludert moms – årets innbetalt fra kunder – årets tap kundefordringer inkludert moms

Hvis du hadde ikke inngående kundefordringer og ikke tap på kundefordringer blir beregninger slik:

2): UB kundefordringer = årets salgsinntekter inkl. moms – årets innbetalt fra kunder

Hvis du hadde inngående kundefordringer, men ikke tap fordringer beregnes slik:

3): UB kundefordringer = IB kundefordringer + årets salgsinntekter inkl. moms– årets innbetalt fra kunder

Men hovedregel er den først beregninger:

UB kundefordringer = IB kundefordringer + årets salgsinntekter inkl. moms – årets innbetalt beløpet fra kunder – årets tap kundefordringer

Hva er kundefordringer?

Mange bedrifter leverer varer og tjenester på kreditt. Da vil det oppstå kundefordringer, men det er ofte risiko som knytte til kundefordringer. Og risikoen er at det mulige at kunden ikke klarer å tilbakebetale fordringer, dette vil føre tap kundefordringer.

Slutten av hvert år må bedriften gjøre vurderinger på kundefordringer. Og vurderinger handler om å undersøke hvor stort kundefordringer ble tapsført og hvor stor kundefordring summen vil bedriften kommer å tap innen neste år.

Konstaterte tap kundefordringer

Konstaterte tap er realisert tap på kundefordringer, mens avsetning tap kundefordringer er forventet tap fordringer. Realisert tap kundefordringer får bedriften fradrag og samtidig får fradrag momsen. Og som sagt moms bokføres samme med tapsfordringer slik den føres som inngående moms. Bedriften får refusjon fra skattemyndigheten, men på praksis føres dette som inngående moms, slik bedriften får fradrag.

Hvordan bokføre tap på kundefordringer?

Debet Kredit
7830 Kunde nummer / 1500

Debetsiden bokføres med momskode med inngående moms, slik moms som knytte til tap fordringer blir bokført som inngående moms. Da vil bedriften leverer momsoppgjøret, og hvis bedriften betalt til mer leverandører enn beløpet de har krevde på, vil de få refusjon på differansen summen.

Eksempel.

Utgående moms = 100 000 kr

Inngående moms = -100 000 kr

Moms på tap fordringer = -50 000 kr

Momsoppgjør = (100 000 kr – 100 000 kr – 50 000 kr) = – 50 000 kr.

Da vil bedriften får refusjon fra skattemyndigheten 50 000 kr. Og grunnen er at bedriften har betalt mer moms til skattemyndigheten enn de de har krevde fra kunder (100 000 kr mot 150 000 kr).

Avsetning tap kundefordringer på regnskapsmessige

Erfaringsmessige/historiske tall kan indikerer hvor stort andel kundefordringer skal føres avsetning. På regnskapsmessige det er historiske tall eller andre pålitelig indikatorer som gis hensyn avsettes på tap kundefordringer.

Men skattemessige har sin egen avsetningsmetode, og vi skal vise hvordan beregnes nede her. Siden regnskapsmessige og skattemessige har ulike avsetningsmetoden vil da oppstå i midlertidige forskjeller. Vi skal også vise hvordan beregnes midlertidige forskjeller.

Avsetning tap kundefordringer på skattemessige

Skattemessige har sin egne avsetningsmetode på kundefordringer. Dette kalles sjablongregel for kundefordringer. Og dette er beløpet som skattemessige kan man fradragsføre som avsetning tap fordringer.

Formel skattemessige avsetning tap kundefordringer:

Avsetning tap kundefordringer = (fjorårets + årets faktiske tap eks. moms / fjorårets + årets kredittsalg eks. moms) * årets kundefordringer inkludert moms * 4

Eksempel beregning av avsetning tap fordring skattemessige:

Fjorårets tap eks. moms = 42 000 kr

Årets faktiske tap eks. moms = 48 000 kr

Fjorårets kredittsalg eks. moms = 4 500 000 kr

Årets kredittsalg eks. moms = 5 000 000 kr

Årets kundefordringer 31.12 = 1 000 000 kr

Faktor satsen = 4

Avsetning tap fordringer = (42 000 + 480 000) / (4 500 00 + 5 000 000) / 1 000 000 kr *4 = 37 895 kr.

Årets avsetning kundefordringer på skattemessige = 37 895 kr

Kundefordringer i balanse

Kundefordringer føres i balansen på konto 1500 som viser årets utgående kundefordringer. Balanse summen på kundefordringer er også inkludert med moms. Bedriften betaler moms den perioden som salget faktureres og hvis kundefordringer ble konstatert tap vil da bedriften får fradrag moms beløpet som knytte til tap fordringer.

Og for å få fradrag moms må føres som inngående moms, dette gjøres ved å debitere tapt summen på fordringer i regnskapet. Kundefordringer beløpet bokføres mot salgsinntekts konto. Men på balansen vises kun kundefordringer.

Bokføring av kundefordringer på palansen:

Debet Kredit
1500 3000

Oppsummering

Kundefordringer oppstår når bedrifter salger varer og tjenester med kreditt. Dette vil fører at bedriften må vurdere risikoen som knytte til kundefordringer.

Kundefordring formelen viser hvordan beregnes summen av kundefordringer per 31.12. hvert år. Og frammgangsmåten som vist her brukes å beregnes på finansregnskapet.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen