Kontering – hva er kontering og hvordan gjøres dette i praksis?

Del gjerne videre

Alle regnskapstransaksjoner må bokføres i regnskapet. Dette gjøres ved å kontere ved bruk av debet og kredit. Kontering er regnskapsbegrep og menes å bokføre transaksjoner i regnskapet ved hjelp av debet og kredit.

Det handler om å bokføre regnskapsbilag, å sjekke og kontrollere at regnskapsbilaget er riktig. Det betyr at det dreier seg om å registrere kostnader, inntekter og andre regnskapstransaksjoner i regnskapet.

Kontering er egentlige er det samme som å bokføre og det handler om å registrere i regnskapstransaksjon på en systematisk måte.

Kontering i praksis:

Kontering i praksis på regnskapsarbeid det dreie seg om å behandle inngående og utgående faktura. Det vil si eksempel å bokføre fakturaer fra leverandører i regnskapet.

Eksempel å sende faktura til kunder, oppfølge om kunden har innbetalt fordringer. I tillegg kan kontering være å behandle alle typer bilag som må bokføres i regnskapet.

Kontering på praksis handler om reskontroarbeid og andre bilagsføring arbeidet. Det skal brukes debet og kredit for å postere regnskapstransaksjoner.

Hvordan kontere et bilag/bokføring av bilag?

1): Eksempel bokføring av inngående faktura (Varekjøp på kredittid):

La oss i at bedrift A har bestilt varer fra bedrift B, det ble avtalt at faktura skal sendes når varene levert hos bedrift A. Faktura skal betales innen 30 dager etter varene er levert.

Faktura beløpet = 125 000 kr inkludert med moms. Hvordan skal vi bokføre dette i regnskapet? Som du ser nettovarekjøp er lik 100 000 kr, mens 25000 er inngående merverdiavgift. Vi skal ikke kostnadsføre hele summen, men brukes moms kode slik inngående moms bokføres egen konto. Slik blir det bokføringen av faktura:

Debet Kredit
4000 100 000 kr Leverandør nr. 125 000 kr  
2710 25000 kr      
Sum 125 000 kr Sum 125 000 kr  

Konteringen viser at vi kostnadsført debet siden 100 000 kr som varekostnad på konto 4000, og 25000 kr som inngående moms på konto 2710. På kreditsiden viser at hele faktura summen bokført under leverandøren som leverandørgjeld frem til den betales.

Når faktura er betalt, skal bokføres slik:

Debet Kredit
Leverandør nr. 125 000 kr 1920 125 000 kr
Sum 125 000 kr Sum 125 000 kr

Som bokføringen viser så leverandørgjeld er betalt og beløpet er betalt fra banken. Debetsiden viser at kortsiktiggjeld /leverandørgjeld ble redusert, mens summen er betalt fra banken.

Eksempel 2: Bokføring av kontantkjøp (betaler beløpet på kjøpstidspunkt)

Hvis vi betaler beløpet på kjøpstidspunkt, trenger vi kvittering for å bokføre transaksjoner i regnskapet. La oss si en ansatte har kjøpt varer ved bruk av bedriftskort, og betalt hele varekjøpet med kontant kjøp. Dvs. betalt hele summen på kjøpstidspunkt. La oss si at faktura beløpet inkludert med moms var 10 000 kr. Bokføringen blir følgende:

Debet   Kredit  
4000   1920  
2710      
Sum   Sum  

Oppsummering

Bokføringsloven krever at alle transaksjoner skal bokføres i regnskapet. Dette kalles også å kontere bilag. Og kontering er egentlige er samme som å bokføre regnskapstransaksjoner på systematisk måte, eksempel ved bruk av debet og kredit.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen