Hvordan føre regnskap for nettbutikk?

Har du nettbutikk eller planlegger du å starte nettbutikk og lurer på om hvordan du kan føre regnskap. I denne guiden forklarer vi om det er lurt å føre regnskap selv eller om å bruke eksterne regnskapsfører eller eventuelt kombinasjon av begge metoder.

Hvis man driver bedrift så skal man føre regnskap. Og hvor stort skal være regnskapsarbeidet avhengige av bedriftens størrelse og aktiviteter.

Alle som har aksjeselskap, er regnskapspliktige og de må føre regnskap og samtidig levere både skattemelding og årsregnskapet. Dette uavhengig av om bedriften har aktivitet eller ikke. Det betyr at hvis du har et aksjeselskap (AS) skal du føre regnskap uansett aktivitetsnivå og samtidig leverer både skattemelding og finansregnskap (årsregnskap).

Hvis du har enkeltpersonforetak (ENK) og har ingen aktivitet, så trenger du ikke å føre regnskap ifølge bokføringsloven. Men hvis du har enkeltpersonforetak og du har omsetning som overstiger 50 000 kr i året, så skal du føre regnskap (bokføringspliktig) og samtidig blir du automatisk regnskapspliktige.

Er det lurt å gjøre regnskapet selv?

Du kan føre regnskapet selv, hvis du har kompetanse som kreves å føre regnskap og samtidig du har nok tid til å føre regnskap.

Regnskapsarbeid tar mye tid og derfor bør man også vurdere om man har tid til føre regnskap eller bør man bruke tiden sin annen ting som skaper merverdi for bedriften.

Det er lov å føre regnskap seg selv, men det man må passe på er å gjøre feil i regnskapet. Fordi det er krevende å rette feilt ført regnskapet etter hvert. Og grunnen er at det er mange ulike avgifter som knytte til kjøp og salg som skal føres en bestemt tid. Eksempel slike avgifter er merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk.

Så når man skal føre regnskap selv, skal man kunne regnskap, men også andre avgifter som knytte til regnskap og samtidig ulike frister som må utbetales de ulike avgiftene.

Du kan få hjelp selv om du føre regnskap selv

Hvis du er usikker på om du har nok forståelse for regnskapsføring, det er lurt å spørre hjelp for en regnskapsfører. Og grunnen er at dette minimerer risikoen for å gjøre store feile som kan føre økonomiske tap og bøter fra offentlige etater.

Det å samarbeide med en regnskapsfører vil redusere å gjøre feil, fordi regnskapsføreren kan sjekke om det du har gjort er riktig og kan være som kontrollør. I tillegg det er billigere i denne metoden, siden du gjøre mest delen, mens regnskapsføreren gjennomgå regnskapet og sjekker alt om det ble gjort etter regelverket.

Hva trenger du for å føre regnskap for en nettbutikk?

Det er mange ulike systemer som må være på plass for å drive en nettbutikk og samtidig for å føre regnskapet selv.

Eksempel følgende elementer bør være på plass for å føre regnskap for en nettbutikk:

  • Et regnskapssystem med bankintegrasjon
  • Stripe
  • Integrasjon – koble nettbutikk med regnskapssystemet (om du har stort nettbutikk)

For å føre regnskap for din nettbutikk trenger du et regnskapssystem som aksepterer bankintegrasjon. I tillegg trenger du betalingsmiddel som Stripe eller annen type betalingsmiddel.

Integrasjon som automatisere/overføre ordre til regnskapssystemet trenger du ikke hvis du har liten nettbutikk. Du kan føre manuelt uten automatisering hvis du har liten nettbutikk. Men hvis du har stort nettbutikk, det anbefales å bruke integrasjon slik man effektivisere arbeidsprosessen.

Men det er mulig å gjøre alt i manuelt, det er tar kun mer tid, men det finnes muligheter for å føre uten å sende ordre rett i regnskapssystemet.

Vi har tidligere skrevet hvordan skal man bokføre innbetalinger fra Stripe og innbetalinger fra Vipps, derfor bør du lese disse artiklene hvis du skal vite mer om bokføringen av innbetalinger fra disse betalingsmidlene.

Når skal du registrere merverdiavgifts registeret (moms registeret)?

Hvis bedriften din har omsetning over 50 000 kr i de siste 12 måneder skal du registrere moms registeret og samtidig kreve moms og betale til skattemyndigheten.

Hvis du er ikke registrert moms registeret, skal du ikke kreve moms, og det betyr at du får ikke fradrag moms ved innkjøp, men hele innkjøpssummen føres som kostnad. Da får du hele faktura fradrag som kostnad, men ikke inngående moms før du er registrert moms registeret.

Dette innebærer at hvis du driver nettbutikk, skal du ikke kreve moms før du selger 50 000 kr, dvs. salgsinntektene må større enn 50 000 kr i de siste 12 måneder for å starte å innkreve moms. Og samtidig for å få fradrag inngående moms.

Hvordan skal bokføre kjøp og salg vai nettbutikker?

Det er flere måter å bokføre på kjøp og salg gjennom nettbutikk. Og metoden du skal bruke avhengige av de systemene du benytter og samtidig om du har integrasjoner som vil gjøre enklere arbeidsprosessen.

I enkelt nettbutikker kjøp og salg bokføres manuelt gjennom regnskapssystemet, bank og betalingsmiddel.

Hvis du har disse tre systemene, så du kan føre regnskapet enkelt. De eneste ting du bør ha kontroll på er generelle regnskapsregler og bokføringsregler.

Det er også avhengig av regnskapssystemet som du bruker og ulike funksjoner som den støtter.

Hva koster en regnskapsfører/regnskapstjenester?

Dette er avhengig av arbeidet som skal utføres, og aktiviteten på nettbutikken som bestemmer kostnader av regnskapstjenester. De fleste som er oppstartsfasen, vil kostnaden være lavere enn de nettbutikker som er etablert og som har mye aktiviteter.

Time kostnader for en regnskapsfører starter ca. fra 700 kr/t eks. moms til 1400 kr/t eks. moms. Men det er bare gjennomsnitt, noen av regnskapsførere kan kreve mer enn dette eller mindre enn dette. Så dette er ikke bestemt tall, men det viser deg hva du kan forvente timeprisen for en regnskapsfører på vanlig regnskapsarbeid.

Hvis du trenger mer enn bare regnskapsføring, eksempel rådgiving, utarbeidelse av skattemelding og årsregnskap kan prisen være større enn det vi har nevnt ovenfor.

Oppsummering

Regnskapsføring av nettbutikker er ikke så enkelt siden man må forholde seg til ulike systemer. I tillegg man man ha betalingsmiddel, bankintegrasjon, og eventuelt kobling mellom nettbutikken og regnskapssystemet.

Føre å regnskap på en nettbutikk trenger du følgende systemer:

  • Netthandel plattform (Shopify, Woocommerce o.l)
  • Regnskapssystem
  • Betalingsmiddel (Stripe, Vipps o.l)
  • Bank som tillater nettbank (de fleste norske banker har nettbank)

Du kan føre regnskapet selv hvis du kan regnskap og har forståelse på det. Men hvis du har ikke nok kompetanse er det lurt å spørre hjelp for andre, for eksempel en regnskapsfører.

Hvis du kan litt regnskap, så kan du gjøre selv en del av regnskapet, mens resten utføres og kontrolleres av en regnskapsfører. Men igjen må du vurdere om du har kapasitet og samtidig kompetansen som kreves føre regnskapet ette lovkrav.

 

Legg igjen en kommentar