Avstemmingsarbeid betyr å sammenligne ulike regnskapstransaksjoner mot hverandre, og kontrollere om de lik og stemmer som man skulle ønsket. Eksempel avstemming som må gjøres i regnskapet er bankavstemminger. I transaksjoner som skjer i banken bokføres automatisk eller manuelt i regnskapssystem, og må bank transaksjoner være lik i det som ble bokført i regnskapet. Hvis transaksjoner som skjedde i banken er ikke lik det som står regnskapet så det er noe feil med regnskapet og må korrigeres. Eller må forklares forskjellen, hvorfor det oppstått.
Bokføring er å registrere alle transaksjoner to sider dvs. debet og kredit. Enkelt transaksjon bokføres både debet side og kreditside. Og begge side må være lik. Dette gjøres for å kontrollere og samtidig for å gjøre sporbarhet. Hvis debet og kredit er ikke lik, så det er noe feil med regnskapet og derfor må beløpet endres. Eksempel varekjøp som kjøpes kreditt bokføres to sider, en side er varekostnadskonto og andre side er leverandørreskontro. Varekjøpskonto debiteres og samtidig krediteres leverandørreskontro. Når beløpet utbetales skal også bokføres to sider: debet leverandørreskontro og kredit i banken som utbetales beløpet.
Det betyr alle transaksjoner registreres både som debet og kredit. Annen eksempel er kjøp av eiendeler, skal eiendelens konto debiteres og krediteres leverandørreskontro. Når beløpet utbetales krediteres leverandørreskontro og debiteres banken som utbetales.
Behandling av inngående faktura gjelder kostnadssiden, mens utgående faktura gjelder inntektssiden. Bokføring av begge skjer samme måte, men ulike kontoer og ulike mva koder.
Når man selger varer med kreditt, dvs. kunden kjøper eller mottar varer nå, men betales senere skal bokføres fordringer i regnskapet. Det vil si det skal bokføres regnskapet som inntekter når varene er levert, jf. Transaksjonsprinsippet i regnskapsloven. Når kunden utbetaler beløpet, skal krediteres kundereskontro og debiteres beløpet i banken.
Det samme gjeler varekjøp med kreditt, kostnadsføres på kostnadskonto og krediteres leverandørgjeld. Om man skal jobbe regnskap må kunne debet og kredit og samtidig har forståelse ulike regnskapsprinsipper og samtidig bokføringsloven.
Oppsummering
Bokføring handler om å registrere regnskapstransaksjoner kontinuerlig. Det innebærer i arbeide inngående og utgående faktura. Kunde og leverandør oppfølging, og samtidig remittering eller utbetalinger og innbetalinger arbeid. Det innebærer også periodisering av regnskap, lønnskjøring og utføring av andre økonomiske oppgaver.
Når det gjelder avstemminger handler om å sammenligne ulike regnskapsregistrering og transaksjoner, eksempel sammenligne bank transaksjoner mot det som ble bokført i regnskapet. Eller sammenligne kunde saldo mot hovedbok i regnskapet. Det handler på en måte å se om regnskapet stemmer og er riktig.