Opptjeningsprinsippet er en av de fem grunnleggende regnskapsprinsipper. De fem regnskapsprinsippene er transaksjonsprinsippet, opptjeningsprinsippet, sammenstillingsprinsippet, forsiktighetsprinsippet og sikringsprinsippet. De grunnleggende regnskapsprinsippene finner du på regnskapsloven § 4-1.
Opptjeningsprinsippet mener (inntekter skal resultatføres når den er opptjent) jf. Regnskapsloven 4-1. Dette betyr at inntekter opptjenes når man har levert varer og tjenester til kunden. Dette innebærer at man realiserer inntektene når man har levert avtalt oppdraget eller varene til kunden.
Opptjeningsprinsippet bygger på resultatorientert, og inntekter opptjenes når selgeren leverer varer, tjenester eller andre avtalt oppdrag. Opptjeningen er ikke avhengige av når kunden betaler, men føres som fordringer og vises i balansen fremm til kunden betaler.
Inntekter skal bokføres når salget er realisert, og motposts kundefordringer hvis kunden ikke betaler på leveringstidspunkt. Det vil si debet kundefordringer og kredit på salgsinntekter. Vi skal vise hvordan skal bokføre salg av varer med kredittid.
Når realiseres inntekten/omsetning?
Inntekter realiseres når kjøperen tar over varer og tjenester, dette kalles (transaksjonstidspunkt). Da vil selgeren realisere inntekter og må bokføre dette i regnskapet.
Hvis kunden ikke betaler på leveringstidspunkt, skal salgsinntekter bokføres mot kundefordringer i balansen. Det betyr at kundefordringer er salgsinntekter som kunden har ikke betalt enda. Husk at det skal kun bokføres realisert inntekter, også inntekter som knytte til solgte varer. Det skal ikke bokføres urealisert inntekter, eksempel verdistigning av eiendeler før den er realisert i forhold til regnskapsloven.
Prosjekter som går over lengre tid eksempel langsiktige anleggskontrakter skal kostnader sammenstilles mot inntekter. Det skal inntektsføres kun den delen som ble utført. Eksempel hvis man har brukt 40% av totale estimert kostnaden, vil da kun man inntektsføre 40 % av totale inntekter. Dette kalles løpende avregningsmetoden.
Totale prosjekt inntekt: | 1 500 000 kr |
Påløpte kostnader | 400 000 kr |
Totale kostnader | 1 000 000 kr |
Opptjent inntekter | 40 % * 1 500 000 kr = 600 000 kr |
Men det finnes også andre metoder som brukes når periodiseres inntekter og kostnader i prosjekter, men anbefales løpende avregningsmetoden for vise mer rettvisende resultat.
Hovedkrav opptjeningsprinsippet?
- Inntekter resultatføres/bokføres når den er opptjent
- Realiseres når man har levert varene og tjenester til kjøperen
- Hvis kunden ikke betaler på leveringstidspunkt, skal beløpet føres balansen som kundefordringer
- Ved tap skal kundefordringer tapsføres, og da reduserer man balanse beløpet.
Eksempel inntektsføring av salgsinntekter
La oss si at en bedrift levert varer til en kunde 1. januar, men kunden skal betale 1. februar. Varenes salgspris inkludert med merverdiavgift er 3000 kr.
Når realiseres inntekter, og hvordan skal bokføre?
Salgsinntekter skal resultat føres når den er opptjent ifølge regnskapsloven § 4-1. Det betyr inntekter realiseres 1. januar. Men inntekter bokføres mot kundefordringer frem til kunden betaler beløpet.
Bokføringen 1. januar blir følgende:
Debet | kredit |
Kundefordringer (1500) | Salgsinntekter (3000): 24 00 kr |
3000 kr | Utgående MVA (2700): 600 kr |
3000 kr |
Bokføringen 1. februar blir følgende:
Debet | Kredit |
1920 | Kundefordringer |
Slik kan oppsummeres bokføringen:
Tap kundefordringer:
Kundefordringer er salgsinntekter som kunden har ikke betalt enda. Og kundefordringer føres i balansen i eiendelsiden spesielt under omløpsmidler.
Men det er risiko som knytte til kundefordringer. Det er mulige at man taper kundefordringer på grunn av kunden klarer ikke å betale beløpet. Tap kundefordringer føres som kostnad i resultatregnskapet.
Bedrifter får fradrag på skatt hvis tap kundefordringer er realisert også (konstatert tap). Det kan også avsettes tap på fordringer, hvis sannsynligheten for å tape er høyt. Men dette gjøre med grundig vurderinger og erfaring fra historiske tall. Lese også her hvordan beregnes endringer på kundefordringer på slutten av året.
Oppsummering
Opptjeningsprinsippet bygger på at inntekter skal resultatføres når den er opptjent. Og inntekter opptjenes når man har levert varer, tjenester eller avtalt oppdrag eller å bytte varer med hverandre. Dette kalles transaksjonstidspunkt (leveringstidspunkt), også når kjøperen ta egen regning og risiko overfor verdien av eiendelen.
Da kan man inntektsføres siden man har levert varene. Det finnes også unntak der man få lov å inntektsføres før man har levert varer og tjenester. Og dette gjelder spesielt abonnementer, leieinntekter og andre typer inntekter som ofte man forskudds fakturere til kunden. Men kravet er at levering av varer og tjenester skal være innen et år. Varer og tjenester som skal leveres over et år kan ikke inntektsføres, selv om den er abonnement. Dette kan du lese forskriften om bokføring § 5-2-6 om reglene rundt forskuddsfakturering.