Omløpsmidler er bedriftens kortsiktige eiendeler, og ofte omtales eiendeler som kan omgjøres til penger innen et år. De er eiendeler som ikke brukes varig for drift, men som hensikten er å omdanne penger innen korttid (maksimalt et år).
Eksempel på bedriftens omløpsmidler er varelager, kundefordringer, andre fordringer, finansielle omløpsmidler, kasse, kontanter og bank.
Bedriftens eiendeler som deles omløpsmidler og anleggsmidler. Som sagt omløpsmidler er eiendeler som hensikten er å gjøre til penger så kort så mulig. Mens anleggsmidler er eiendeler som brukes flere år, eksempel store maskiner, biler, og andre type anleggsmidler som bruker over flere år.
Her forklarer vi de meste kjente omløpsmidlene i bedrifter:
Varelager
Varelager er en av største utgifter de fleste selskaper som selger varer. Bedriftens varelager finansiert arbeidskapital, og bedriften forventer å selge varene som ligger på lager innen et år.
Det er ulike måter å skaffe seg varelager, noen bedrifter kjøper ferdig varer og videreselger deretter med påslag, slik de kan tjene penger.
Andre bedrifter produserer selv varer, men de kjøper råvarer og bearbeidere og lager eget produkt. Ofte slik bedrifter har produksjonsanlegg og lønnskostnader er også stor del av varekostnader.
Begge metoden kreves at man har kapital som man kan skaffe seg varer enten kjøp av ferdig varer eller egen utviklet varer.
Når varene ligger på lageret, beregnes deres verdi som utgifter, og ikke kostnad i forhold til regnskapsmessige. Det betyr utgifter som anskaffet varene er ikke kostnad, men utgifter. Når varene er solgt da blir akkumulert kostnaden den delen som er solgt.
Varelager er omløpsmidler på grunn av de kan omgjøres penger innen korttid. Det vil si varene som ligger på lager kan selges fort løpende.
Når årsregnskapet legges fremm skal varelageret vurderes etter regnskapsloven § 5-2. (Laveste anskaffelseskost og virkelig verdi).
Det betyr varelageret vurderes som omløpsmidler, og vurderes både regnskapsloven § 5-2 og § 5-5
Når varene er levert til kunden, men kundene ikke betalt på leveringstidspunkt blir det økning kundefordringer.
Kundefordringer
Kundefordringer er fordringer som oppstå på grunn ikke innbetalt opptjente inntekter som bedriften skylde til kunder. Kundefordringer oppstår når bedriften selger varer eller tjenester med kreditt og kunden har betalingsfrist for eksempel en måned.
Bedrifter ofte har 30 dagers kreditt tid som de kan betale varene som de kjøpt på kreditt. Det finnes også bedrifter som selger med 60 dagers kreditt tid, men de fleste er 20 til 30 dagers kreditt tid.
Ifølge regnskapsloven § 4-1 () skal inntekter resultatføres når opptjent (opptjeningsprinsippet). Når varene er levert, blir skal inntektsføres salget, fordi varene er levert.
Kundefordringer skal vurderes etter regnskapsloven § 5-2 (laveste anskaffelseskost og virkelig verdi. Kundefordringer som står over lengre tid skal nedskrives til virkelig verdi. Men det skal vurderes etter kjønn når det gjelder om kundene skal betale eller om det skal tapsføres på fordringer, må vurderes enkelt sak.
Både regnskapsloven og skatteloven tillater nedskrivning av kundefordringer, men ulike måter. Men som sagt i regnskapsloven vurderes etter RL § 5.2 og RL § 4-1.
Hovedsakelig kundefordringer som vi mener her er fordringer som knytte til bedriftens hoved produkter, eksempel produkter eller tjenester som bedriften selger.
Andre fordringer
Det finnes flere andre typer fordringer, eksempel lån, penge krav som skjede enn eller annen måter, bonuser, forskuddsbetalt beløp og andre kortsiktig fordringer som bedriften forventer å få innen et år.
Andre fordringer også vurderes etter regnskapsloven § 4-1 og § 5-2. De tilhører omløpsmidler og vurderes etter laveste anskaffelseskost og virkelig verdi.
Finansielle omløpsmidler
Finansielle omløpsmidler som aksjer, obligasjoner, verdipapir og andre kortsiktig investeringer som hensikten er å opptjene penger innen korttid.
Finansielle eiendeler kan klassifiseres både omløpsmidler og anleggsmidler. Her snakker om de finansielle omløpsmidlene som kan gjøres penger innen et år.
Hvis hensikten av finansielle investeringer er langsiktige og strategiske, skal klassifiseres som finansielle anleggsmidler, og ikke som omløpsmidler.
Finansielle omløpsmidler skal vurderes etter regnskapsloven § 5-2, § 5-5 og vurderes etter som omløpsmidler. I tillegg skal det vurderes etter regnskapsloven § 5-8, spesielle vurderingsregler.
Om finansielle eiendeler klassifiseres som anleggsmidler skal vurderes etter regnskapsloven § 5-3, § 5-4, § 5-5 og om nødvendig RL § 4-1
Kasse, kontanter og bank
Kontanter, kasse og bankinnskudd også tilhører bedriftens omløpsmidler. Alle disse poster skal komme frem i balansen når fremm legges årsregnskap. De skal vurderes etter virkelig verdi, siden de tilhører omløpsmidler.
Bokføring av omløpsmidler
Varelager:
Bokføring av innkjøp av varer debiteres kostnads konto og krediteres enten leverandør reskontro (kredittkjøp) eller bank (kontantkjøp).
Endring varelager/beholdningsendringer slutten av året.
Økning varelageret i forhold til inngangen av året:
Debet: Varelager konto (balansen)
Kredit: beholdningsendringskonto (resultatregnskapet)
Reduksjon av varelageret i forhold til inngangen av året:
Debet: beholdningsendring/kostnads konto (resultatregnskapet)
Kredit: varelagerskonto (balansen)
Ukurant varer kan føres flere måter, men den kan også føres slik:
Debet: beholdningsendringer
Kredit: varelager konto
Kundefordringer bokføring:
Kredit: salgs konto
Debet: kunde nummer
Betalt kunde:
Kredit: kunde nummer
Debet: bank
Oppsummering
Omløpsmidler er bedriftens eiendeler som lett å gjøre til penger innen et år. Eksempel på vanlig omløpsmidler er varelager, kundefordringer, finansielle omløpsmidler, andre fordringer, kasse, kontanter og bank.
Omløpsmidler vurderes etter regnskapsloven § 5-2, og vurderes etter den laveste av anskaffelseskost og virkelig verdi.
Dette betyr at hvis det er nødvendig nedskrivning på grunn av usikkerheten av historiske verdi skal nedskrives til virkelig verdi.
Tilbakeping: Hvordan vurdere aksjer og Klassifisering av aksjer? - Regnskapskoden.no