Leverandørgjeld er del av bedriftens kortsiktige gjeld og oppstår når bedriften får levert varer og tjenester uten å betale leveringstidspunkt.
Dette er når bedriften mottatt varer eller tjenester eller kombinasjon av begge og bedriften betaler senere tidspunkt.
Leverandørgjeld skal føres som kortsiktig gjeld slutten av året, men spesifiseres egen konto som kalles leverandørgjeld og konteres konto (2400). Dette viser varer og tjenester som bedriften har fått, men ikke betalt på innkjøpsverdien. Det betyr bedriften har kjøpt varer med kreditt og betaler faktura på senere tidspunkt eksempel etter 30 dager.
Hvordan fungerer leverandørgjeld og hvor er viktig
Leverandørgjeld oppstår når bedriften kjøper varer og tjenester med kredittkjøp. Det betyr leverandører leverer vare og tjenester uten bedriften ikke betaler på leveringstidspunkt.
Det vanlig at bedrifter bruker 30 dagers kredittsalg og kjøp og da de fleste bedrifter har både kundefordringer (salg av kreditt) og leverandørgjeld (kjøp av kredit). Både kundefordringer og leverandørgjeld bokføres i balansen slutten av året og når fremlegges årsregnskapet.
Driver du business må selge kreditt og samtidig må du prøve å kjøpe ting på kreditt, og grunnen er dette vil hjelpe likviditeten og betalingsevner.
Men husk også risiko om du ikke betaler leverandørgjeld. Da risikerer du inkasso og betalingsanmerkning, og da får du ikke å kjøpe varer med kreditt. Bedriften sjekker ofte andre bedrifter før ikke selge varer med kreditt og hvis bedriften har betalingsanmerkning får ikke å kjøpe med den kredittiden.
Bokføring leverandørgjeld
Leverandørgjeld er gjeld og derfor skal krediteres på regnskapet og samtidig debiteres kostnadskonto. Når beløpet er utbetalt skal debiteres leverandørgjeld og samtidig krediteres banken.
Men ofte vi bruker begrepet leverandørreskontro, dvs. åpne poster og fremm beløpet skal utbetales skal leverandørreskontro viser at leverandøren har gode hos din bedrift (kreditor). Når faktura utbetalt skal krediteres banken, fordi beløpet utbetales fra banken.
Men dagens regnskapsarbeid, brukes remittering, dvs. fakturaer utbetales fra et regnskapssystem med Integration med nettbaserte bank. Da reduseres mye manuelt arbeid.
Det er bare å klikke på flere knapper og gjøre ferdig med alt fra bokføring av faktura, remittering, og rydde opp leverandørreskontro.
Slik bokføres når du kjøper varer og tjenester med kreditt:
Debet: kostnadskonto (konto som bokføres hva du har kjøpt, eks data)
Kredit: leverandørreskontro (spesifikk leverandør nr. og navn)
Husk at enkelt faktura bokføres hos tilhørende leverandør. Samlet leverandørgjeld skal bokføres konto 2400 når fremlegges årsregnskap.
Feilføring, mangel bokføring av inntekter, skal periodiseres samme periode som den tilhører. Eksempel du har kjøpt varer i desember, men leverandøren har sendt frem til januar neste. Da må du periodisere kostnaden i desember, dette føres som påløpte kostnader. Men reverseres nest året, siden du skal få på nytt en faktura.
Periodisering er krevende, og du må passe på at både inntekter og kostnader fører den perioden/året som de tilhører. Dette kreves på regnskapsloven og samtidig skatteloven når det gjelder på fradragsretten.
Både inntekter som er opptjente, ikke fakturert skal bokføres som inntekt på den året som den tilhører. Det samme gjelder kostnader, da må du ta med deg alle kostnader som påløpte i hele året, selv om du har ikke faktura enda.
Leverandørgjeld formel
Leverandørgjeld formel = IB leverandør + årets kredittkjøp – året utbetalt til leverandører
I regnskapsmessige det er få ganger man trenger å beregne leverandørgjeld, og grunnen er enkel å finne regnskapet i enhver tid på leverandørgjeld. Men økning leverandørgjeld betyr økning kostnader, mens reduksjon av leverandørgjeld betyr betalt mer og redusert kostnader.
Likviditetsmessige er leverandørgjeld veldig viktig, og grunnen er at bedriften må ha penger for å utbetale leverandører før forfall.
Konklusjon
Leverandørgjeld oppstår når bedriften kjøper varer og tjenester med kredittkjøp. Det vil si, varer og tjenester leveres uten at bedriften betaler med leveringstidspunkt.
I regnskapsmessige salget skjer når varene leveres hos kjøperen, og betalingen har ingen med å gjøre med kjøpet.
Når bedriften har fått varene plikter betale til leverandøren, når betalingen forfaller. I Norge er det vanlig 30 dagers betalingsfrist, men det varier fra bedrift til bedrift.
Bokføring av leverandørgjeld.
Leverandørgjeld skal alltid være kreditsiden, siden det snakkes om gjeld. Mens mot posteres en kostnadskonto som knytte til kjøpet. Når beløpet utbetalt til leverandøren skal krediteres banken siden beløpet utbetales fra banken. Mens debiteres leverandørreskontro (i praksis)/leverandørgjeld.
Bokføring av kjøpet:
Debet: kostnadskonto
Kredit: leverandørreskontro
Betalt til leverandøren:
Kredit: bank (1920)
Debet: leverandørreskontro (leverandør nr.)