Hva er en regnskapsmedarbeider?

En regnskapsmedarbeider jobber innen regnskap og økonomi. Arbeidsoppgaven er avhengige av rollen, kunnskap og kompetanse og erfaring. En regnskapsmedarbeider som har utdanning innen økonomi og administrasjon på bachelor nivå kan føre mer avansert regnskap enn som har ikke teoretiske utdanning.

Mens regnskapsmedarbeidere som har ikke høyere utdanning kan føre enkelt regnskapsoppgaver. Men erfaring kan også heve kompleksiteten av arbeidsoppgaven.

En regnskapsmedarbeider jobber blant annet bokføring, faktura behandling, både inngående og utgående. Avstemming bank, oppfølging både kunder og leverandører. Betale til kunder kalles også remittering og purring til kunder om de ikke betaler innen frister.

Eksempel annen arbeide som regnskapsmedarbeider kan gjøre er periodisering, budsjettering, lønnsutbetalinger og avstemming og utbetalinger av merverdiavgift.

Men som sagt kompetanse og erfaringer som bestemmer, hva man gjøre og ansvaret man tar.

Regnskapsfører og regnskapsmedarbeider

Regnskapsfører kan kalles alle som fører regnskap, det er ikke beskyttet tittel som statsautorisert regnskapsfører. Derfor kan alle som arbeider regnskap kan kalles regnskapsfører, men husk at man ikke kalles seg statsautorisert regnskapsfører. Fordi dette er beskyttet tittel.

En regnskapsmedarbeider kan være alle med regnskapsutdanning og som jobber som regnskapsmedarbeider. Eller det kan være de som jobber regnskap, men har ikke utdanning, men lært gjennom praktiske arbeid og lang erfaring.

Regnskapsmerarbeid med utdanning og uten utdanning

Både regnskapsmedarbeider med utdanning og uten utdanning jobber som regnskapsmedarbeider. Men forskjellen er utviklingsmuligheter, og kompleksiteten av arbeidsoppgaver.

De som har utdanning, kan utvikle seg mer og kan ta mer avansert oppgaver som å utarbeide årsregnskap. I tillegg de har mulighet til å bli statsautorisert regnskapsfører, hvis de oppfyller vilkårene og kravene som stilles for å bli statsautorisert regnskapsfører.

Mens de som ikke har utdanning spesielt bachelor nivå pluss spesialisering av (profilering av regnskapsfører utdanning) har ikke mye mer mulighet enn å jobbe som regnskapsmedarbeider. Men igjen de kan ta utdanning om de ønsker å utvikle mer og gjøre mer avansert regnskapsarbeidsoppgaver.

Konklusjon

En arbeidsmedarbeider er en som jobber som regnskapsmedarbeider. Deres arbeidsoppgaver varier i forhold til kunnskap, erfaring og generell kompetanse.

Eksempel arbeidsoppgaver regnskapsmedarbeider er bokføring, remittering, behandling inngående og utgående faktura, og reskontroarbeid.

I tillegg kan en regnskapsmedarbeider gjøre andre oppgaver som periodisering, avstemming, og årsoppgjør.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *