Hva er Budsjett og hvordan sette opp budsjett (næringsdrivende)?

Del gjerne videre

Et budsjett er en plan som viser både hva bedriften ønsker å åpne, men også hvordan gjennomføres strategien og planen som fører at bedriften skal realisere budsjetts mål.

Budsjett kan være eksempel på hvordan bedriften ønsker å bruke penger på, og hvilket område den ønsker å fokusere. Eller det kan være eksempel på en plan om å øke salgsinntekter.

Det finnes flere ulike typer budsjetter, eksempel budsjett om kostnadsstyring, budsjett om salgsinntekter, investeringsbudsjett, lønnsbudsjett og utviklingsbudsjett.

Det finnes også andre typer budsjetter som likviditetsbudsjett, kontantstrømbudsjett og finansbudsjett. Men vi kan si at budsjett hovedsakelig deles to: budsjett som dreier seg om inntekter (salgsinntekter) og budsjett som omhandler kostnader. Også hva vi ønsker å tjene og hva vi ønsker å bruke penger på.

Differansen mellom inntekter og kostnader blir da fortjenester. Igjen budsjett om kostnader skal spesifiseres enkelt post og skal prioriteres etter bedriftens interesser. Noen bedrifter bruker mye penger på produksjon, mens andre bruker mye penger på lønn, mens andre bruker mye penger på markedsføring. Hvordan skal prioriteres budsjettet avhengig av enkelt bedrift, bransjen og nå situasjon.

Budsjett hjelper deg å ha oversikt over økonomien din, men også det viktig for å vite hva gikk bra og ikke, og samtidig årsaken til ting ikke fungert som man ønsket.

Hvorfor bedrifter må ha budsjett

Det å lage og følge budsjett er viktig for å kontroll både kostnader og samtidig gjette ønsket salgsinntekter. Budsjett er viktig fordi er grunnlag av drøm og det er å realisere en drøm krever hardt arbeid og disiplin. Det samme gjelder et budsjett og man må forholde til budsjettet, eksempel å ikke bruke penger noe som ikke innholdet bedriftens budsjett.

Budsjett er en guide og viser hva bedriften ønsker å realisere planen og samtidig jobbe mot det målet som de ønsker. Derfor budsjett er viktig, fordi er enkelt å følge og etterkontroller penge bruken eksempel hvis har ikke oversikt over kostnader og inntekter.

Hvordan sette opp budsjett

Skal du lage budsjett, må du først finne alle dine faste kostnader. Og grunnen er at faste kostnader er permanente og betales uavhengige av produksjon. Det betyr at bedriften må finne i hvilke kostnader som inngår de faste kostnader.

Eksempel faste kostnader er husleie, strøm, lønn til administrasjon, forsikringer, renter på langsiktig lån og andre forpliktelser som kan inngå under de fastekostnader.

Når du vite de faste kostnadene og har kontroll alle de faste kostnadene kan du begynne med å budsjettere de variable kostnader.

Budsjettering av variable kostnader er kravende, men det er mulige budsjettere og grunnen de er krevende, man vite ikke helt hvordan tallene blir i fremover. Faste kostnader er enkelt å beregne hvis man har alle kontrakter på plass.

Men de variable kostnader påvirkes mange andre elementer, eksempel prisvekst, og andre økonomisk kriser.

Variable kostnader kan budsjetteres ved hensyn historiske tall, også erfaring og fremtidige markedsprognoser.

Mange også velger å budsjettere salgsinntekter først, fordi inntekter som er grunnleggende for kostnader som kalkuleres.

Her er mal på hvordan kan budsjetter eller sette opp et budsjett:

Antall enheter selges Pris per enhet Sum inntekter
Direkte materiale Kostnader per enhet*antall Sum kostnader
Direkte Lønn Lønn per time *antall Sum kostnader
Andre variable K per enhet*antall e Sum kostnader
Faste kostnad Kostnader per* antall Sum kostnader

Hvordan skiller man direkte og indirekte variabler kostnader?

Direkte variable kostnader er alle kostnader som akkumuleres for å bringe varene som selges på lager. Det betyr at alle kostnader som påløper fra råvare til endelig varelager, være direkte variable kostnader. Det brukes også anskaffelseskost begrepet på regnskapsmessige utrygg.

La oss si at du driver en nettbutikk og selger du klær. Du kjøper varer fra utlandet og selger du videre på forbrukere med påslag.

Når du kjøper fra utlandet, må du betaler innkjøpsprisen + faktura + toll + fortolling+ moms. Alle disse kalles kostnadene er direkte kostnader, fordi de knytte direkte til produktet. Alle andre kostnader som påløper etter varene levert på lager kalles indirekte kostnader.

Eksempel indirekte kostnader er frakt til kunden. La oss si at du selger varene på nettbutikk og du tilby gratis frakt til kundene, men du som bedriften må dekke slike kostnader er indirekte kostnad. Annen eksempel er emballasje, varme på lager og alle andre kostnader som påløper etter varene er levert til lageret.

Konklusjon

Budsjettering er viktig og er en plan som viser hvordan bedriften ønsker å prioriteres kostnader og samtidig ønsket salgsinntekter.

Budsjett er viktig for å ha kontroll på kostnader, men også hjelper å jobbe hardt ønsket inntekter. I tillegg budsjett er viktig for å ha oversikt over kostnader og inntekter, slik ikke over å bruke penger noe som er ikke viktig for bedriften og inntekt generering.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen