Hva betyr det å bokføre og hvordan fungerer bokføring?

Det er å bokføre handler om å kontere transaksjoner på systematiske måte som kalles debet og kredit.  Bokføring dreie seg om å registrere transaksjoner ved å postere to sider på samme beløp på begge sider.  Eksempel hvis du bokføre debet 10 000 kr, må du også bokføre kreditsiden 10 000 kr.

Debet og kredit er den mest og eldst metoden som brukes for å bokføre transaksjoner. Og det er en italiener som kalles Luca Pacioli som har oppdaget metoden i 1494 og er fortsett brukes i dag. Metoden gjør vanskelig å manipulere regnskapet, fordi enhver transaksjon kreves å føre debet og kredit.

La oss si eksempel at du har utbetalt 10 000 kr fra banken din. Da må du oppgi hva har du byttet for å utbetale pengene. Det samme gjelder hvis du har fått penger, da du må oppgi hva du har gitt for å få penger inn.

Det betyr alle transaksjoner må finnes motpost og dette kreves bokføringsloven og alle andre loven som relatert regnskap blant annet regnskapsloven og skatteloven.

Vi skal også vise hvordan bokføre transaksjoner. Det er ulike typer transaksjoner som bokføres regnskapet daglig. Blant disse er salg av varer, innkjøp av varer, innkjøp av eiendeler, opptak av lån, bank gebyrer og kostnader knytte til lønnsutbetalinger.

Hva vil det si at noe er bokført?

Hvis noe er bokført betyr at transaksjoner er registrert i regnskapet. Det vil si kostnader er belastet i resultatregnskap eller balanseregnskap eller salget er inntektsført.

Dagens bokføringsmetoder er annerledes fra tidligere bokføringspraksisen. I dag brukes ulike digitale regnskapsprogrammer og det kreves å benytte et regnskapssystem som oppfyller kravene fra skattemyndigheten.

Manuell bokføring brukes ikke lenger, og dagens regnskapsarbeid preget digitalisering, og derfor trenger du ikke den tidligere manuelt arbeid, men du bør kunne bokføringen av manuelt.

Eksempel bokføring av kjøp og salg av varer?

Bokføring av transaksjoner gjøres flere måter blant annet ved å bokføre inngående faktura (dette gjelder kostnader) og utgående faktura (salgsinntekter), men også finnes andre typer bilagsføring som bankbilag og andre bokføringer som må gjøres manuelt.

  Hvordan bokføre inntekter?

Inntekter skal krediteres regnskapet og samtidig som mot posteres kundefordringer, dette gjelder hvis du selger vare eller tjenester kreditt (som kalles kredittsalg).

Det betyr kunden betaler ikke når varene og tjenester leveres, men betaler senere tidspunkt eksempel innen 30 dager.

Når kundene har betalt ryddes opp kundereskontro ved å kreditere kundereskontro og samtidig debitere banken som beløpet har kommet inn.

Slik bokføres inntekter når du selger varer og tjenester kreditt:

Debet Kredit
Kunde nummer (reskontro) Salgsinntekter med moms (3000)

 

Når kunden har innbetalt beløpet krediteres kundereskontro og debiteres banken:

Debet Kredit
1920 Kunde nummer (reskontro)
  Utgående moms

 

Når du selger varer med kontant så bokføringen blir følgende:

Debet Kredit
1920 salgsinntekter (3000 konto)
  Utgående moms

 

Hvordan bokføre kostnader?

Kostnader skal alltid debiteres regnskapet, og en kostnad reduserer bedriftens overskudd. Er kostnaden feilført skal reverseres også krediteres. De fleste kostnader i regnskapet bokføres i form av faktura, og det blir ikke manuelt arbeid. Men vi skal vise her på hvordan bokføres kostnader.

Hvordan bokføre kontantkjøp?

Debet Kredit
Kostnadskonto eks. 4000 1920 (banken)

 

Hvordan bokføre kostnader med kredittkjøp?

Når du kjøper varer og tjenester med kreditt får du faktura fra leverandøren. Faktura som du får fra leverandøren, skal bokføres under leverandør nummer. På betalingsfristen skal beløpet utbetales fra banken og samtidig debiteres leverandørreskontro.

Slik blir det bokføringen:

Debet Kredit
Kostnadskonto eks. 4000 Leverandørreskontro / lev. nr.

 

Når du utbetalt beløpet til leverandøren, skal bokføres slik:

Debet Kredit
Leverandørreskontro/leverandør nr. 1920 / banken som utbetalt beløpet

 

Som du ser så, hvordan skal bokføre inntekter og kostnader avhengig av om salget skjer via kreditt eller kontant. Og samtidig det samme om bedriften kjøper varer og tjenester kreditt eller kontanter.

Men som sagt tidligere dagens regnskapsarbeid er enklere enn tidligere, fordi vi skal benytte moderne regnskapssystemer som gjør jobben enklere. Men det er lurt å kunne hvordan bokføre manuelt fordi det er en del av diverse ting som skal bokføres manuelt.

Blant kostnader som skal bokføres manuelt er bankgebyrer, en del av renter og andre kjøp som knytte til kontant eller bruk av bedriftens kort.

Hva er forskjellen på regnskap og bokføring?

Regnskap er stort tema og handler generelt å registrere, kontrollere og fremstille bedriftens økonomiske situasjon. Det finnes resultatregnskap, balanseregnskap og kontantstrøm. Mens bokføring er en del av regnskapsarbeid og handler om kontering eller kan også kalles registrering av transaksjoner ved bruk av debet og kredit.

Som sagt regnskap er brede og handler bedriftens økonomi både når det gjelder resultat regnskapet, balanse (eiendeler, egenkapital og gjeld) og samtidig kontantstrøm og likviditetsregnskap. Bokføring er liten del av regnskap, men det er veldig del fordi regnskapet vil vise hva vi har registrert når vi bokført transaksjoner.

Oppsummering

Bokføring handler om å kontere/registrere transaksjoner i regnskapet ved bruk av debet og kredit. Enhver transaksjon i regnskapet skal posteres to sider, debet og kredit.

Debet i kostnader betyr økt i kostnader og kredit i kostnader betyr reduksjon av kostnader. Debet i eiendeler betyr økt eiendeler og kreditering av eiendeler betyr redusert eiendeler.

Debitering på egenkapital og gjelder betyr redusert, mens kredit betyr økning. Når et gjeld for eksempel ubetalt skal debiteres i regnskapet. Det samme gjelder egenkapital, reduksjon av egenkapital debiteres i regnskapet.

 

Legg igjen en kommentar