Endelig konstatert tap menes at tap kundefordringer ble realisert og kan kostnadsføres tapet i resultatregnskapet.
Kundefordringer som ikke lykkes å innkreve inn innen et år bør nedskrives om det ikke finnes andre årsaker som sannsynlig gjøre at kunden vil betale fordringer etter et år.
Hvis det ble avtalt at kunden skal betale fordringer i en bestemt tid, så skal ikke fordringer nedskrives, men skal være stående som virkelig verdi. Tapsføring gjelder kun når kundefordringer er forfalt mer et år og det er sannsynlighet at kunde ikke vil betale fordringer.
Slike eksempel er når kunden gikk konkurs og klarer ikke å betale sine forpliktelser. Eller når det er store sannsynlighet at kunden klarer ikke å betale beløpet på grunn økonomiske problemer.
Avsetning tap på kundefordringer
Avsetning tap på kundefordringer skjer når bedriften forbereder tapsføringen av kundefordringer. Avsetning tap på kundefordringer handler om å avsette en del av fordring summen til tapsføre. På regnskapsmessige dette gjøres ved å se historiske tall og deretter avsette en del av fordring summen som tapt. Det er skjønnsmessige vurdering og ingen formel beregning på regnskapsmessige.
Og hvordan gjøres dette på praksis avhengige av enkelt bedrift, men som sagt erfaringsmessige som legges til grunn når man beregner avsetning tap på kundefordringer.
Eksempel hvis gjennomsnittlig tap på kundeforinger de siste tre årene viser at var 5% av omsetning, så vil avsetning tap på kundefordringer i nåværende år kan være 5% av omsetning. Men dette er avhengige av bransjen og vurdering av enkelt sak.
Men skattemessige så finnes det egen metode på hvordan beregner avsetning på kundefordringer. Da vil det oppstå midlertidige forskjeller. Avsetning av kundefordringer er eneste område hvor skattemessige aksepterer tapsføring på eiendeler før man realiserer.
Regnskapsmessige og skattemessige regler om tapsføring av kundefordringer
Både regnskapsmessige og skattemessige aksepterer nedskrivning av kundefordringer både når man realiserer og avsetning tap på fordringer.
Men når det kommer på avsetning på kundefordringer har de ulike beregningsmetoder. På regnskapsmessige avsetning gjøres ved erfaringsmessige vurderinger. Mens skattemessige har egen metode på hvordan beregne avsetning av kundefordringer. Hvordan skal beregnes avsetning tap på kundefordringer på skattemessige finner du på skatteloven § 14-5.
Hvordan bokføre man endelig konstatert tap på kundefordringer
Tapsføring av kundefordringer skal debiteres kostnadskonto (tap kundefordringer) og krediteres kundereskontro. Bedriften får fradrag betalt moms som knyttet til kundefordringer, men bokføres som inngående moms. På praksis det er enkelt og trenger å bokføre kundefordringer summen med momskode som til hører kundefordringer. Men her vises manuelt på hvordan bokføres tap kundefordringer.
Slik blir det bokføringen av kundefordringer:
Debet | Kredit |
7830 | 1500
|
2710 |
Som du ser kundefordringer ble debitert (kostnadsførte) i regnskapet og samtidig som kreditert i fordringer på balansen. For å få fradrag moms må man bokføre tapsføringen med moms som inngående moms. Da bedriften får fradrag på betalt moms, siden fordringer føres nå som kostnader.
Oppsummering
Endelig konstatert tap er tap på kundefordringer ble realisert. Det betyr at bedriften kan fradragsføre kostnadene i regnskapet.
Fordringer kan tapsføres hvis det er lite sannsynlighet at kunden vil betale beløpet. Men hvis det menes kunden vil betales så det er ikke nødvendig for å kostnadsføre i regnskapet. Men kreves helhet vurdering og er avhengig av enkelt sak.