Hvordan regner ut man rabatter til kunder?

Del gjerne videre

Rabatter til kunder er salgsreduksjon til selgeren, mens gode til kjøperen. Rabatter er goder som kunder får ved kjøp varer og tjenester fra leverandører. Dette vil fører at selgeren reduserer en del av omsetning på grunn av rabatter. Mens kjøperen får fordeler ved å handle hos den bestemt leverandør.

Rabatter ofte avtales som prosent av omsetning og beregning av rabatter basert på omsetning gang på avtalt prosent.

Når beregnes rabatter er avhengige av når det ble avtalt og samtidig hvordan skal brukes rabatter. Rabatter kan beregnes ved enkelt kjøp, dvs. enkelt faktura eller som sum av omsetninger per år eller per kvartal osv.

Dette er avhengige av hvordan begge partnere er avtalt både når beregnes rabatter, prosent sats og hvordan skal brukes rabatter.

 

Eksempel beregning av rabatter

Salg eks. moms 400 000
Avtalt rabatter (5%) 5 %
Sum rabatter eks. MVA 20 000
MVA 25% 5 000
SUM 25 000

 

Omsetning eksklusive moms er grunnlaget av beregning av rabatter. Deretter beregnes merverdiavgift delen, men husk at merverdiavgift er ikke kostnad for bedrifter, men forbrukere. Derfor det skal ikke inkluderes grunnlaget av beregning av rabatter og bonuser.

 

Kreditnota i form av rabatter

Når man skal beregne rabatter til kunder må man lage en kreditnota som sendes til kunder. Kundene skal enten får utbetalt beløpet eller kan kunden trekke beløpet fra andre inngående fakturaer.

Det betyr kreditnota som knytte til rabatter og bonuser kan enten utbetales som i form av penger eller kan kunden trekke fra fakturaer som knytte til varekjøp.

En kreditnota skal inneholde samme som de tingene som en vanlig faktura skal inneholde. Men negative/minus fortegne på faktura beløpet.

Salg eks. moms 400 000
Avtalt rabatter (5%) 5 %
Sum rabatter -20 000
MVA 25% -5 000
SUM -25 000

 

Bokføring av kreditnota skjer også samme måte som vanlig faktura og er ingen forskjeller på hvordan skal behandles på regnskapet. Det eneste forskjellen er at rabatter og bonuser redusere salgsinntekter. Og de skal debiteres på salgs kontorer, når bokføres på regnskapet. Det bety at bonuser og rabatter bokføres i salgskontoer, men debiteres istedenfor å kreditere. Og det skal bokføres med merverdiavgift slik utgående moms kan reduseres.

Oppsummering

Rabatter er salgsreduksjon og er fordeler som kunder får ved å kjøp varer og tjeneste fra leverandører.

Rabatter og bonuser fører salgsreduksjon og debiteres salgskontoer. Bokføringen av rabatter gjøres samme måtte som andre, men debiteres salgskontoer.

Eksempel bokføring av rabatter:

Debet Kredit
3085 Leverandør

 

Ved betaling til leverandører:

Debet Kredit
Leverandør 1920

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen