Faktura behandling er en av rutinene som regnskapsfører må gjøre, og det dreie seg å sende faktura til kunder og samtidig registrere inngående faktura fra leverandører. Faktura behandling dreie å bokføre og samtidig betale til leverandører når det gjelder inngående faktura. Utgående faktura dreie seg om å sende faktura til kunder samtidig oppfølge og samtidig bokføre innbetalinger fra kunder. Sende purringer og inkasso om kundene ikke betale fristen. Det dreie rett og slett å kontroll på reskontroer og samtidig ha ryddig på regnskap.
Debet og kredit er nøkkelen til bokføring som du må beherske:
Du må beherske debet og kredit samtidig hvordan de påvirker i regnskapet. Debet og kredit er to sider som skal registrere hver økonomisk transaksjon i regnskapet. Dette innebærer at du må bokføre debet siden, det du bokført kreditsiden. Hva skal debiteres og skal krediteres avhengige type transaksjonen. Vi skal vise mer hvordan du skal gjøre dette når beskriver inngåendende faktura og utgående faktura.
Inngående faktura:
Inngående faktura menes faktura som kommer inn, dvs. faktura fra leverandører som knytte til kjøp av varer og tjenester. Alle kostnader begår enten inngående faktura eller kontantkjøp. Det betyr at du får enten faktura ved kredittkjøp eller du betaler rene penger med kontantkjøp. Men hvordan skal registrere dette i regnskapet. Hvordan skal bokføres inngående fakturaer. Inngående fakturaer skal debiteres kostnadskonto og krediteres under leverandøren. Det vil si debet kostnadskonto og kreditleverandør nummer.
La oss si at du kjøper vernesko fra en butikk og kjøpt varene kredittkjøp med en kredittid på 30 – dagers betalings frist, hvordan vil du bokføre inngående faktura?
Skal bokføres slik:
Debet: 6560 – arbeidstøy og verneutstyr konto
Kredit: leverandør navn og nummer (reskontro leverandør nummer)
Når du betaler pengene skal det bokføres slik:
Debet: leverandør reskontro
Kredit: bank 1920
Slik skal det behandler inngående faktura med kredittkjøp. Men hva med hvis vi kjøper varer med kontant? Hvordan skal det bokføres i regnskapet? Kontantkjøp menes vi vil betale pengene med gang ved bruk av bankkort eller kontanter.
For å bokføre kontantkjøp må vi bruke noe som kalles manuelt bokføring. Da trenger vi kvittering for å bokføre manuelt, og det er en del krav som må oppfylles slik kvittering skal være godkjent.
Slik skal det bokføres kontantkjøp:
Debet: kostnadskonto for eksempel 6560
Kredit: bank 1920
Utgående faktura:
Utgående faktura er faktura som du sender til dine kunder. Dette knytte salgsinntekter og faktura skal være tydelig på hva du selger, og om det er moms eller ikke moms varene du selger. Det vil oppstå også antall enheter, pris per enhet og både beløpet med moms og uten moms. Det må fram kommer også betalingsfrister og hvilken type renter skal belastes etter utbetaling fristen gått ut. Faktura nummer må angis og eventuelt KID nummer, selv om KID nummer er ikke obligatorisk å angis.
Hvordan skal bokføres utgående faktura?
Her skal vi vise hvordan du skal bokføre salgsavgiftplikt som faktureres med moms og hvordan skal bokføres dette i regnskapet.
Kredit: salgsinntekter eksempel 3000 konto
Kredit: utgående MVA 2701
Debet: kundereskontro (salgsinntekter + MVA. beløpet)
Når kunden betaler, skal bokføres slik:
Debet: bank 1920
Kredit: kundereskontro
Hva med hvis selger med kontantsalg?
Da er samme, det ene forskjellen er at du har ingen fordringer, isteden kundefordringer så får pengene med engang, så det samme.
Kredit: salgsinntekter
Kredit: utgående Mva 2701
Debet: bank
Inngående Kreditnota:
Inngående kreditnota er faktura som krediteres ved feil fakturert eller varer som mangler del av standarden som kjøperen kjøperen ikke fornøyd. Det kan også opprettes kreditnota retur varer, delvis feil varer eller det kan også være bonuser fra leverandører. Kreditnota er utgangspunkt er å endre beløpet hel eller delvis en tidligere faktura. Men som sagt det kan være også avtalt bonuser og rabatter som du får fra leverandører.
Kreditnota behandles samme måte som inngående faktura, forskjellen er bare kreditnota har minus tegnes, noe som innebærer du slipper å betale tidligere faktura. Du skal trekke kreditnota andre faktura fra leverandøren. Unntak om det bonuser som du får innbetalt fra leverandør, da skal du ikke trekke fra åpne poster under reskontro.
Utgående kreditnota:
Utgående kreditnota er faktur som du skal sende til dine kunder ved feilt sendt faktura eller andre hendelse som gjøre at kunden er ikke fornøyd tidligere fakturert fakturaer. Du skal kreditere den salgs konto som har debitert under kundereskontro. Da vil kundene kunne trekke kreditnota de utbetale til fakturert fakturaer.
Kontoplan og kontogrupper må du kunne, men du lærer fort:
Hvis du skal drive bokføring, og registrering av regnskapet, må du kunne kontoplan og konto grupper. Disse er 1 til 8 og som utgjør både balansen og resultatregnskapet. Konto grupper 1 og 2 er eiendeler og balansen. Mens konto grupper fra 3 og 9 er resultatregnskapet, dvs. inntekter og kostnader. Da må bør du kjenne hvor du finner kontoen når du registrere regnskapet. Men du blir kjent fort om jobber regnskap i flere måneder. Men i starten kan være litt vanskelig å kontroll på alle typer kontoer.
Oppsummering
Inngående og utgående er fundamentale i regnskapet, og du vil ikke glippe når du drive regnskap disse to begrepene. Gode rutiner og kjennskap regelverket og regnskapssystemet vil gjøre å leke med regnskapet. Du må også kunne bokføring og debet og kredit. Samtidig i hvilken virkning de gjør enkelt transaksjoner. Om du har kunnskap om grunnleggende regnskap og samtidig du behersker bokføring så du kan ble regnskapsmedarbeider med uten ansvar. Men selv du har økonomi utdanning om du ikke behersker bokføring, så du kommer ikke å forstå hvordan ulike transaksjoner skal registreres i regnskapet. Derfor menes praksis i regnskapsfaget er også veldig viktig.