Inntekter og kostnader skal føres i perioden som de tilhører, eksempel hvis inntekter opptjent i desember 2024, men faktureres i januar i 2025, skal inntektene føres i desember. Og dette gjøres ved å periodisere inntektene i desember. Opptjeningstiden er ikke avhengige av når faktureres til kunder, og dette kreves regnskapsloven. Inntekter skal beskattes i det året som opptjenes, derfor krever regnskapsloven å periodisere inntektene på riktig tidspunkt.
Det samme gjelde kostnader. Hvis kostnadene påløpt i desember, men du har ikke fått faktura fra leverandøren før januar 2025, skal kostnaden føres i desember i 2024. Dette gjøres for å få fradrag kostnader i riktig perioden.
Inntekter og kostnader periodiseres på grunn av regnskapsloven krever det, men også for å vise rettvisende bildet om årsregnskapet. Et årsregnskap skal være pålitelig og viser informasjon som kan stoles på og som kan være beslutningsgrunnlag.
Periodisering er også viktig skattemessige perspektiver. Både fradragsføring av kostnader og beskatning av inntekter perioden som de ble opptjent (inntekter) og når de påløper (kostnader) krever skatteloven. Både regnskapsmessige og skattemessige grunner må inntekter og kostnader som ikke ble bokført i årsskifte må periodiseres i regnskapet.
Hvordan periodisere inntekter og kostnader?
Det er fire situasjoner som vi må periodisere inntekter og kostnader:
1): Forskudd fra kunder– (Fakturer til kunden uten å levere oppdraget/forskudd fra kunder)
2): Opptjente ikke fakturert, – leverte varene, men ikke fakturert i årsskifte.
3): Forskuddsbetalt til leverandører, vi forskuttert til leverandører.
4): Påløpte kostnader, ikke har fått faktura i årsskifte, men kostnader påløpte (eks. varekjøp, renter, lønn o.l.)
Hvorfor vi må periodisere inntekter og kostnader?
1): Loven krever: (regnskapsloven og skatteloven)
2): For at Regnskapstallet skal vise riktig informasjon
Bokføring av periodisering av inntekter (forskudd og opptjent)
Det er flere måter som kan bokføres på inntekter, og avhengige av om det ble fakturert med moms eller ikke.
- Forskudd fra kunder
Slik bokføres hvis du fakturert til kunder uten å levere varene (forskudd fra kunder)
(Debet 300 og kredit 2900) – dette gjelder når du har fakturert uten å levere varene.
Hvis kunden har betalt til deg uten at du fakturert, skal bokføres beløpet slik:
(Debet: 1920 og kredit 2900)
- Opptjente ikke fakturert
(Debet: 1530 og kredit: 3019)- opptjente, men ikke fakturert på årsskifte.
Bokføring av periodisering av kostnader: (påløpte kostnader og forskuddsbetalt til leverandører)
- Forskuddsbetalt til leverandører (debet: 1480 og kredit: 4000): vi forskuttert til lev.
- Påløpte kostnader, ikke har fått faktura (debet: 4000 og kredit: 2960): kostnader påløpte
Oppsummering:
Periodisering dreier seg om å føre inntekter og kostnader i periodiser som de tilhører, eksempel å føre inntekter den perioden som de opptjenes. Det samme gjelder kostnader, det handler om å føre kostnader når de påløper.
Periodisering er viktig når fremlegges årsregnskap eller forberedelse av årsregnskap. Inntekter og kostnader som ikke ble bokført i regnskapet i årsskifte, kreves det å periodisere i regnskapet.
Bokføring av Periodisering blir følgende:
- Inntektsøkning (opptjent inntekter)
- Inntektsreduksjon (forskudd fra kunder)
- Kostnadsøkning (påløpt kostnader)
- Kostnadsreduksjon (forskudd til leverandører, fordring til leverandører, bonus fra leverandører o.l.)
Husk! Ingen MVA behandling periodiseringer. Det betyr alle periodiseringer bokføres uten merverdiavgifts beregning. Periodiseres kun netto beløpet eksklusive moms.