Bokføring handler om å registrere transaksjoner på regnskapet ved bruk av debet og kredit postering. Bokføring er den mest viktigst måte å kontrollere transaksjoner i regnskapet, og noe er vanskelig å gjøre feil, og manipulasjon i regnskapet. Grunnen er at hver traksjon i regnskapet skal posteres to sider. La oss si du tok ut penger fra banken, det må bokføres to sider. Det er ikke mulige å postere bare en side. Det må føres hva brukes pengene på. Eksempel har du kjøpte noe, det må posteres, også bokføres to sider. Hva har kjøpt/formåle av kjøpet og hvordan har du kjøpte, penger eller lån?
Ser du nå hvorfor bokføringen er essensielt i regnskapet? Du kan ikke gjøre en transaksjon uten å påvirkning minimum to elementer eller sider.
Når du selge noe skal det påvirker to kontoer, salgs konto og enten penger eller forandring til kunde.
Debet og kredit er ikke noe nytt, men det nyttige og nødvendig både å kontroll og regnskapet, men det er også krav i forhold til loven.
I denne artikkelen går gjennom alle de grunnleggende elementer som er nødvendige å forstå bokføring, og hvordan skal bokføre inngående faktura, utgående faktura og noe manuelle bokføring.
Forståelse om kredittkjøp og kredittsalg og leveringstidspunkt og kostnad:
Kredittkjøp handler om å kjøpe varene nå, men betales senere. Det er meste vanlig måte handle hvis driver næring. De fleste virksomheter bruker 30-dagers betalingsfrist som kunden må betale etter varene er levert. Kostnaden skal bokføres når beløper, og ikke ventes når det utbetales faktura. Hvis du har bestilt en varene i dag fra din leverandør, skal og varene er levert skal du bokføre kostnaden samme dag. Regnskapsloven og bokføringsloven krever at transaksjonen skal føres når varene er levert, dvs. kostnadene påløpt når varene er levert.
Kredittsalg er også samme, men du som selger, du leverer varer dine kunder i dag, men de har 30 dagers betalingskreditt, og skal bokføres salget samme dag som leveres varene. Salgsinntekter bokføres når varene er levert til kunder, og sender faktura samme med moms og med betalingsfrister.
Her er noen grunnleggende av debet og kredit (bokføring) som du må vite:
- Kostnader skal debiteres
- Inntekter skal krediteres
- Penger inn i banken skal debiteres
- Penger ut banken skal krediteres
- Kredittkjøp på varer skal debiteres kostnadskonto og krediteres leverandørreskontro. Betaling av leverandør skal krediteres banken og debiteres leverandørreskontro.
- Salgkreditt skal salgs konto krediteres og debiteres kundereskontro. Når kunden betaler, skal krediteres kundereskontro og debiteres banken.
Inngående faktura:
Inngående faktura er faktura du får leverandører og som du skal registrer under hver leverandør. Det skal bokføres type kostnader som gjelder faktura underleverandøren. Det skal debiteres kostnadskonto og krediteres under den enkelt leverandør. Når du bruker regnskapsprogram det skal skje mest automatiske. Du trenger bare å registrere under leverandøren og velge kostnaden. For eksempel la oss si at du har fått faktura fra strøm fra et strømselskap som heter X , du skal bokføre slik: Leverandør X og kostnadskonto 6200 elektrisitet.
Når du betaler faktura kalles regnskap (remittering), og skal krediteres banken og debiteres leverandørreskontro.
Inngående faktura kan også kreditnota som du får fra din leverandør, kreditnota kan være kansellering av tidligere faktura eller bonuser som du får fra leverandøren. Kreditnota bokføres som inngående faktura, forskjellen er at kreditnota skal debiteres leverandørreskontro. Dette viser at du har goder hos leverandøren, det skal være reskontro frem den brukes. Hvis kreditnota er bonuser det skal stå reskontro frem leverandøren betaler til deg beløpet. Når leverandør betaler deg pengen, skal debitere banken og krediteres leverandørreskontro.
Utgående faktura:
Faktura som du sender til kunder kalles (utgående faktura), og knytte salg varer og tjenester. Når du selger varer på kreditt, skal faktureres dine kunder med faktura beløpet og betalingsfrister. Utgående faktura skal krediteres salgs konto og samtidig debiteres kundereskontro. Når kunden betaler til deg, skal debiteres banken og krediteres kundereskontro.
Men utgående faktura kan også være kreditnota, det betyr kunden din har gode, dette kan eksempel være retur av varer eller bonuser. Kreditnota til kunden skal debiteres salgs konto og krediteres kundereskontro. Det viser kunden har gode hos deg.
Når du betaler for eksempel bonuser til kunder skal beløpet krediteres banken og debiteres kundereskontro slik beløpet nulles.
Kundereskontro skal være debet alltid, unntak hvis kunden har goder hos deg eksempel kreditnota og bonuser er vanlig eksempler. Det er motsatt leverandørreskontro som skal alltid være kredit, unntak om du har goder hos leverandøren, eksempel bonuser og kreditnotaer er vanlig eksempler.
Manuel bokføring:
Noen kostnader må vi bokføre manuelt, og vi får ikke inngående faktura og derfor vi selv bokføre i regnskapet. Slike kostnader er bank gebyrer, renter som belastes banken automatiske, og kontantkjøp ved bruk av firma kort eller utlegg til ansatte. For å bokføre slike kostnader kreves det dokumentasjon (bilag). Et bilag kan være kvittering, kontoutskrift, eller andre type dokumentasjon som kan etterspores. Det viktigst er at det riktig dokumentasjon viser både beløpet og i hvilken kostnadene det gjelder.
For å bokføre manuelt kreves det du har kjennskap bokføring og regelverket som knytte til bokføringen. Bank gebyrer er eksempel kostnader som du bokføre manuelt uansett i hvilket regnskapsprogram du bruker, og samme gjelder renter som trekkes fra banken, og kassekreditt renter som trekkes fra banken din.
Slik skal bokføres manuelt i regnskapet:
Eksempel renter som belastes banken bokføres slik.
Debet: rente kostnader og Kredit: bank
Utlegg for eksempel kontantskjøp for eksempel kantine mat fra KIWI.
Debet: 5910 Kantine kostnader, ingen moms behandling.
Kredit: 1920 banken
Bankgebyrer og betalingskostnader: eksempel bankgebyrer bokføring.
Debet: 8125
Kredit: 1920
Bank avstemmning:
Det handler om å avstemme banken mot regnskapet. Bank transaksjoner skal lik det som bokført i regnskapet. Hvis det er forskjell mellom banken og regnskapet, så det er noe feil med bokføringen. Enten det finnes bank utbetalinger som er ikke registrert i regnskapet eller bokføring som er gjort, mens ikke utført utbetalinger fra banken.
Da må det korrigeres, og dette gjøres å gå gjennom bank transaksjoner og regnskapet (bokføringen i regnskapet). Når du finner feilen, skal du bokføre og skal det stemme og skal være lik både banken og regnskapet.
Tips: For å ha gode rutiner bør du avstemme banken slutten av hver måned, fordi det vil være mer vanskelig å finne feilen når det blir slutten av året. Dette er unngå hodepine når skal ordnes årsoppgjøret i desember. Du heller har ikke mye tid og skal ordnes mange typer avstemninger, og du slipper å stresse hvis du har gode rutiner.
Oppsummering:
Bokføring er viktig å ha rydd i regnskapet, men også ha kontroll og for å gjøre ettersporing i regnskapet. Bokføring er veldig enkelt og artig hvis du forstår og kan leke og føre både og frem å tilbake, uten å bryte regelverket.
Debet og kredit har ingen med å gjøre minus og pluss, men avhengige hvor i regnskapet i snakker om. Om vi snakker bank for eksempel det være + økning, og kredit med synking eller ved utbetalinger. Snakker vi om salgsinntekter så kreditt betyr ved å selge varer, mens debet på salgsinntekter betyd reduksjons av salgsinntekter.
Ser du at debet og kredit er ikke bare minus og pluss, men handler om mer å forstå regnskapet og hvordan de påvirker enkelt transaksjon i regnskapet. Kostnadskontoer og eiendeler kontoer debet handler om økning og kredit handler reduksjon. Mens Egen kapital og gjelds og salgsinntekter kontoer kredit betyr økning, mens debet betyr reduksjon.