Hva er Dekningsbidrag og hvordan skal beregnes?

Del gjerne videre

Lønnsomhetsanalyse er viktig del av økonomistyring og handler om investeringsgrunnlag og valg av ulike scenario og risiko. Dekningsbidrag er en metode for å måle om lønnsomheten til enkelt produkt, og er viktig metode for å analysere break-even analyse. Dekningsbidrag sier om hvor mye er igjen etter salgsinntekter trekkes fra de variable kostnader. Det betyr dekningsbidraget viser differansen mellom salgsinntekter og variable kostnader, og viser det som dekke både faste kostnader og fortjenester.

For å forstå dekningsbidrag, du må også forstå variable og faste kostnader. Variable er kostnader variert i takt med produksjonen. Mens faste kostnader er kostnader som konstant og er ikke avhengige av produksjonsvolumet. Dekningsbidrag kan måles om at salgsinntekter kan dekke både variable og faste kostnader. I tillegg om det kan dekke både faste og fortjenester. For å finne dekningsbidrag tar du salgsinntekter minus variabler kostnader og er likt dekningsbidrag.

Vi kan definerer dekningsbidrag flere måter, men det viktigst å forstå er at dekningsbidrag er hvor mye penger du har igjen etter du trukket variable kostnader. Hvor stort er dekningsbidraget i forhold til faste kostnader. Går bedriften underskudd eller overskudd, og i hvilket tidspunkt som bedrifter går underskudd eller overskudd.

 

Dekningsbidrag formel

Dekningsbidrag = Salgsinntekter – variable kostnader = dekningsbidrag

Overskudd = Dekningsbidrag – faste kostnader

Det betyr dekningsbidrag = faste kostnader + overskudd

Eksempel dekningsbidrag beregning:

Salgsinntekter per enhet 100 kr
Variable kostnader -60 kr
Dekningsbidrag 40 kr
Dekningsgrad 40 % Prosent

 

Her vises salgsinntekt per enhet 100 kr. De variabler kostnader skal vare 60 kr, og den gir en dekningsbidrag 40 kr. Som tilsvarer 40% av salgsinntekter vil dekke de faste kostnadene. Men hva med hvis faste kostnader er 50 kr? Da vil bedriften går underskudd med – 10 kr i dette tilfeldig. Men hva med hvis bedriften har en faste kostnader 20 kr. Da vil bedriften gå overskudd med 20 kr. Fordi dekningsbidraget er 40 – 20 = 20 kr.  Dette betyr for at bedriften skal gå overskudd, også positive resultat må dekningsbidraget større en de faste kostnader, slik bedriften kan tjene penger. Men dette finnes noen tider, som går greit å dekke sum kostnaden uten fortjeneste, men er ikke på alltid. Hvis bedriften har ledige kapasitet, og samtidig skal øker salget på grunn strategiske grunner så er det greit å selge noen produkter uten fortjenester, men ikke uten ledige kapasitet, og uten strategiske grunner.

 

Hvorfor det er viktig dekningsbidrag?

Det er en viktig analyse metode for break-even analyse. Om bedriften kan produsere et produkt uten å tjene penger, men uten å tape. Om salgsinntekter vil dekke både variable og faste kostnader og eventuelt fortjeneste. Hvor mange enheter må selge for å gå overskudd. Hvor mange salgsenheter vil fører overskudd. Det er lønnsomt å bruke ledig kapasitet slik produksjonen økes og selges produktet uten fortjeneste.

Dekningsbidrag er viktig analyse metode, og brukes mest å måle basert på enhetskostnader og salgsinntekter per enhet. Det er mål som viser om du skal gå underskudd elle overskudd ved å selge produkter.

Dekningsbidrag kan beregnes både totale enhets kostnader og inntekter eller per enhet, det er ikke forskjell. Du kan beregne totale og per enhet om du har antall, kostnader og inntekter.

Dekningsbidrag er også viktig for å analysere produktivitet og aktiviteten til medarbeidere og det er endringer produksjonsmengde og enheter. Dekningsbidrag er også viktig break-even analyse og andre økonomistyring analyser slik det gjøres beslutningsgrunnlag om valg av prosjekter.

 

Dekningsgrad (Dekningsbidrag i prosent)

Vi liker å bruke i prosent for å måle eller illustrere økonomiske tall når vi presenterer. Dekningsgrad er bare dekningsbidrag i prosent. Du viser isteden av tall i prosent. Men beregnes andre måte enn dekningsbidrag. Dekningsgraden tar du (dekningsbidrag / salgsinntekter) * 100, da får dekningsgrad. Dekningsgrad viser hvor stort prosent er igjen både faste kostnader og fortjenester etter trukket de variable kostnader.

Dekningsgrad = (Dekningsbidrag / Salgsinntekter) * 100 =

Det er en bra og mer ryddig måte å beregne på dekningsbidrag. Dette er viktige å sammenligne med andre tall for eksempel hvis du vite hvor stort prosent de faste kostnader utgjør på forhold til salgsinntekter så du kan se med gang om du går underskudd eller overskudd. Du bare sammenligne med prosent å se hvordan økonomiske tall for din bedrift er.

 

Variable kostnader og Faste kostnader

Kostnader på bedriftsnivå deles variable og faste kostnader. Variable kostnader er kostnader som varier med produksjonsvolumet. Hvis produksjonsmengde øker, vil det kostnaden øker. Mens faste kostnader er stabile, og øker med produksjonen. Det finnes noen unntak hvor faste kostnader kan øke, for eksempel hvis bedriften vil vokse og vil ansette med flere administrasjonsavdelinger vil øke faste kostnader. Men igjen disse er ikke avhengige av bedriftens produksjon.

Kostnadskalkyler det kreves at det skal beregnes enhetskostnader både materiale, lønn og andre kostnader som direkte knytte til enhets produksjon. Disse direkte og indirekte variable kostnader. Faste kostnader er kostnader som knytte til lønna til ledere, administrasjon, økonomi og regnskap, og HR avdeling. Renter og avskrivninger som knytte til investeringer er også faste kostnader og varier ikke med produksjon.

For bedriften skal dekke alle kostnader, må dekningsbidrag større for de faste kostnader. Hvis dekningsbidrag er mindre enn de faste kostnader vil ikke lønne seg å produsere enheten. Vi har diskuterte noen punkter som bedriften kan produsere hvis salgsinntekter dekker alle kostnader, men det bare når utnyttes ledige kapasitet og samtidig strategiske grunner, for eksempel å oppnå større markedsplass.

Beregning av totale inntekter og kostnader:

Konklusjon

Dekningsbidrag er sentrale og fundamentale økonomistyring og brukes å måle break-even analyse og lønnsomheten til enhets produksjon. Det er en sentral metode å måle om salgsinntekter vil dekke alle kostnader og fortjenester eller ikke.

Dekningsbidrag per enhet= salgsinntekter per enhet – variable kostnader per enhet

Dekningsgrad per enhet = dekningsgrad per enhet / salgsinntekter per enhet * 100

Dekningspunkt er hvor summ inntekter = summ kostnader og overskuddet = 0. Dette punktet hvor bedriften dekker sine kostnader, men har ingen fortjenester.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen