Hva gjør en regnskapsmedarbeider?

Del gjerne videre

Vil du jobbe som regnskapsmedarbeider og ønsker å vite hvordan det er å jobbe som regnskapsmedarbeider. Her skal vi gjennomgå ulike arbeidsoppgaver og rutiner som en regnskapsmedarbeider gjør hverdagen.

Men dette er bare eksempel og arbeidsoppgaven av en regnskapsmedarbeider er avhengige av mange andre elementer. Eksempel arbeidsgiverens behov og samtidig arbeidstakers kompetanse, erfaring, kunnskap og kapasiteten.

Her er noen av de mest kjent arbeidsoppgavene en regnskapsmedarbeider gjør hverdagen.

Bokføring (å bruke debet og kredit ved registrere transaksjoner)

En av de oppgavene som regnskapsmedarbeider gjør er bokføring, dette gjelder både bokføring av inngående faktura og utgående faktura.

Det som tar mest tid er registrering/bokføringen av inngående faktura. Og grunne er at når man registrere inngående faktura må føre kostnader på riktig konto og samtidig behandling moms på riktig måte.

Men som sagt bokføring handel om å registrere transaksjoner på regnskapet. Og det er flere transaksjoner som skal bokføre regnskapet. Inngående og utgående faktura og samtidig bank transaksjoner. I tillegg finnes manuelle bokføring som bokføring av bankbilag o.l.

Fakturering

Fakturering er en del av arbeidsoppgaven av en regnskapsmedarbeider. Fakturering dreier seg om å sende faktura til kunder som har kjøpt varer og tjenester for bedriften som den regnskapsmedarbeideren jobber i.

Kunder ofte bestille varer og kjøper varer og tjenester på kredittid som er rundt 30 dagers kredittkjøp. Da faktura sendes når varene leveres og kunden betaler innen frister.

Da må faktureres kjøpet gjennom regnskapssystemet. Bedriftens økonomi avdeling er ofte de som er ansvarlig å fakturere til kunder, men det kan også være at fakturering utføres de som selger varene. Men som sagt regnskapsmedarbeider mest driver slike arbeid.

Leverandørreskontro og Remittering (utbetaling til leverandører)

Reskontroarbeid dreie seg om å oppfølge leverandørreskontro, dvs. å se om fakturaer er betalt innen frister. Se etter om det er noe som er ikke oppgjort. Det kan være at en av leverandørene sender purring på grunn av sent betalt faktura.

Leverandørreskontro faktisk handler om å sjekke om faktura er registrert riktig leverandør og betalt innen frister.

Kundereskontro oppfølging og bokføring av innbetalinger fra kunder

Det samme gjelder kundereskontro, det handler om å sjekke om kunder har betalt fordringer innen frister. Det betyr å sjekke om kundefordringer er betalt når ble avtalt. Om kunden ikke innbetalt beløpet innen frister, det er bare å sende purring og inkassovarsel.

Avstemming (bank og balanse)

Banktransaksjon skal bokføres i regnskapet og avstemmes ofte, men dette avhengige av transaksjoner.

De fleste regnskapssystemer aksepterer online bankintegrasjon og utbetalinger og innbetalinger bokføres automatiske med noen klikker.

Men selv om det er automatisert bankintegrasjon, det må gjøres manuelle avstemming og sjekke om alt transaksjoner er bokført og det stemmer etter regnskapsprinsipper.

Diverse regnskapsperiodisering av regnskapet

Periodisering er viktig for å føre regnskapet (kostnader og inntekter) på tilhørende periode. Kostnader og inntekter kreves å føre på riktig tid og dette kreves regnskapsloven og derfor må periodisere kostnader og inntekter den perioden de tilhører.

Eksempel periodisering skjer når inntekter opptjenes i desember, men ikke faktureres i samme tid, men eksempel faktureres eksempel januar neste år. Det betyr inntekter er opptjent, men ikke bokført i desember.

I dette tilfeldig krever regnskapsloven at inntekter skal periodiseres i desember, dvs. skal føres som inntekter i desember, selv om det er ikke fakturert.

Dette gjelder også kostnader, når kostnader påløper eksempel i desember, men bedriften har ikke fått faktura fra leverandøren bi samme måned, skal disse kostnader periodiseres i desember.

Det er flere typer kostnader som må periodiseres, eksempel renter, forsikringer, husleie, helseforsikringer, og eventuelt bonuser.

Lønnskjøring

Lønnskjøring kan være en del av oppgavene regnskapsmedarbeider. Men for å jobbe som lønnsmedarbeider, må du ha litt kjennskap skatteregler rundt om skattepliktig inntekter og andre trekk som gjøres lønn.

Men hvis du har tatt skatterett fag eller annen relevante kurs, så det blir enklere å forstå i ulike typer skattepliktig inntekter for private personer.

Lønn kan være enten fastlønn eller variable lønn (timelønn), og lønna skal utbetales fra et regnskapssystem eller lønnssystem.

Men huske at du må ha kjennskap til ulike lønns typer, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, ekstra arbeidsgiveravgift og inntekter som er skattepliktig og avgiftspliktig.

Oppsummering

En regnskapsmedarbeider gjør forskjellige arbeidsoppgaver som relatert regnskapsarbeid. Bokføring, leverandør og kundereskontro arbeid, avstemminger, periodisering, og lønnskjøring.

Hvis du ønsker å jobbe som regnskapsmedarbeider bør du ha kjennskap de ulike arbeidsoppgavene som vi har diskutert her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen