Hva er sosiale kostnader og hvordan skal bokføre sosiale kostnader?

Del gjerne videre

Sosiale kostnader er kostnader som knytte til ansatte i en bedrift. Sosiale kostnader er lønnskostnader og andre utgifter som knytte til bedriftens ansatte.

Lønnskostnader er ikke bare ansattes bruttolønn per år, men også det er mange andre kostnader som knytte til ansattes lønn.

Eksempel hvis en ansatte har bruttolønn på 500 000 kr per år, vil andre kostnader være rundt over 170 000 kr. Det betyr det vil koste rundt 700 000 kr i året for bedriften ha eksempel en ansatte med bruttolønn 500 000 kr.

Eksempel beregning av lønn og andre kostnader for en ansatt:

Årslønn 500 000
Arbeidsgiveravgift av lønn (14,1%) 70 500
Feriepenger (12%) 60 000
Arbeidsgiveravgift av feriepenger (14,1%) 8 460
Pensjon (2%) 10 000
Arbeidsgiveravgift av pensjon (14,1%) 1 410
Andre personellkostnader sykepenger  o.l. 4% 20 000
Forsikringer (per år) 1 000
Totale årlig sosiale kostnader 671 370

Sosiale kostnader = (671 370 – 500 000) / 500 000 = 0,34274 = 34%

Det betyr 173 370 kr som er sosiale kostnader utover årslønn som er 500 000 kr.

Som eksemplet viser det er mange andre utgifter som knytte til lønn og noen av sosiale kostnader er obligatorisk og må bedriften betaler når de har ansatte.

Hva er inkludert i lønnskostnader?

Som vises beregninger ovenfor det er flere andre kostnader enn bruttolønna. Eksempel lønnskostnader er ansattes bruttolønn, arbeidsgiveravgift, pensjon, forsikringer og sykelønn.

Men de finnes også kostnader som er ikke obligatoriske, men som bedrifter dekker for sine ansatte. Eksempel slike kostnader er fri bil, fri telefon og andre naturalytelse.

Alle kostnader som knytte til lønn, skal rapporteres til myndigheten og de flest lønnskostnader beregnes arbeidsgiveravgift.

På resultatregnskap skal alle lønnskostnader slås sammen på en post som kalles lønnskostnader. Mens regnskapssystemet klassifiseres de ulike lønnskostnadene på enkelt poster.

Hva inngår som lønnskostnader?

  • Lønn til ansatte (enten fast lønn eller time lønn)
  • Naturalytelser (alle fordeler som arbeidsgiver dekker for ansatte)
  • Rabatter som overstiger en viss grense

Hvordan skal bokføre sosiale kostnader?

Sosiale kostnader tilhører under 5000 konto og skal debiteres i resultatregnskapet og samtidig krediteres banken som utbetales beløpet.

Kostnadene som påløpt, men ikke utbetalt skal føres som gjeld i balansen. Det betyr debet (kostnadskonto) og kreditt balanse konto, eksempel arbeidsgiveravgift som påløpt, men ikke betalt kan bokføres slik:

Debet Kredit
5400 2770

Bokføringen viser at kostnaden er påløpt, men ikke betalt. Da må den bokføres som gjeld i balansen. Og som vises her, kostnaden debiteres kostnadskonto, mens krediteres gjeldskonto.

Oppsummering

Sosiale kostnader er lønnskostnader og andre kostnader som er relatert til lønn. Eksempel sosiale kostnader er ansattes lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, og andre relatert kostnader.

Arbeidsgiveravgift er den største kostnader som knytte til lønn som arbeidsgiver må betale til staten for å ha ansatte. Arbeidsgiveravgift beregnes prosent av ansattes bruttolønn avhengige av hvor bedriften lokalisert i Norge.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen