Kundefordringer er utstående beløp som bedriften har gode hos sine kunder. Kundefordringer oppstår når bedriften leverer varer og tjenester uten kunden betaler på leveringstidspunkt.
Når bedriften selger varer med kreditt (også leverer varer eller tjenester uten betaling) skal oppstå fordringer. Dette kalles kredittsalg og det fleste bedriften benytter 30 dagers betalingsfrist.
Men det er også risiko som knytte til kundefordring, derfor bør bedriften vurderer før de selger varer med kreditt. Grunnen er at det er mulig at kunden klarer ikke å betale, derfor vil bedriften taper penger.
Det betyr kundefordringer er goder som bedriften har hos sine kunder og dette er lån, siden bedriften leverer varer uten kunden betaler på leveringstidspunkt.
Det kreves å oppfølge kundefordringer, siden den påvirker likviditeten og arbeidskapitalen. Bedriften bør sjekke bevegelsen av kundefordringer, utstående og innbetalt beløpet.
Avstemming og balanseføring av kundefordringer ved årsoppgjør
Som sagt, kundefordringer bør avstemmes kontinuerlig og oppfølge daglig. Hvis kunden ikke betaler innen fristen bør vurderes purring og eventuelt sende saken videre med inkassoselskap.
Bedriften selger mye, men ikke får innbetalt, vil dette fører dårlig likviditet, selv om bedriftens resultat kan vise positive resultat. Dette påvirker bedriftens kontantstrøm og bedriftens betalingsevner på kortsiktig.
Kundefordringer er en del av bedriftens omløpsmidler og balanseføres som eiendeler. På årsoppgjør skal kundefordringer føres på balansen og vurderes etter regnskapsloven om vurderingsregler omløpsmidler.
Avsetning tap på kundefordringer
Vurderingen av kundefordringer er krav i forhold til regnskapsloven, hvis det er sannsynlig at kunden kommer å ikke betale fordringer.
Men det må vurderes før avsetninger om det er nødvendig å ta avsetning. Avsetninger skal vurderes som generelt, men også enkelt kunde bør vurderes.
Det er ulike måter å avsette tap kundefordringer i forhold til regnskapsloven og skatteloven. Regnskapsmessige vurderes kundefordringer basert på erfaring og risiko enkelt kunde.
Mens skatteloven har en formel som beregnes avsetning på kundefordringer hvert år. Hvordan skal beregnes avsetning på fordringer er tydelig og gis ikke rom ved skjønn.
Bedriften kan få fradrag skatt alle realisert tap på fordringer og skattemessige avsetninger.
Kundefordringer formel
Formel kundefordringer = (IB kundefordringer + årets salg på kreditt – årets innbetalinger fra kunder)
Vi kan også utvidet mer formel med å ta med realisert tap fordringer:
Kundefordringer per 31.12x = (IB kundefordringer + årets salg på kreditt – årets realisert tap kundefordringer – årets innbetalinger fra kunder)
Bokføring av kundefordringer
Bokføring av kundefordringer skal krediteres kundereskontro, mens krediteres salgs konto. Alle transaksjoner i regnskapet skal enten debiteres eller krediteres resultatregnskapet. Salg av varer og tjenester skal krediteres salgs konto (ved kontering) og debiteres (ved kontering) enten kundereskontro (kredittsalg) eller debiteres bank ved kontantsalg.
Slik bokføres kundefordringer (dette er kredittsalg):
Debet: 1500 (kundereskontro)
Kredit: 3000 (salgs konto med høy MVA)
Konklusjon
Kundefordringer er utstående beløp som bedriften har hos sine kunder. Kundefordringen oppstår når varer og tjenester leverer uten kundebetaler på leveringstidspunkt.
Kundefordringer bør nedskrive om det sannsynlig gjøres tap kan oppstå. Hvis kunden betaler ikke innen et år skal beløpet nedskrives.
Kundefordringer på engelsk kalles (Accounts receivable) og du kan lese mer om detter her om du ønsker det.