Hvordan skal man betale pensjon (OTP) og hvordan rapportere dette i lønn?

Bedrifter som har ansatte og som betaler lønn til ansatte må beregne og spare obligatorisk tjenestepensjon (OTP). Obligatorisk tjenestepensjon er kostnader på bedrifter og beregnes fra ansattes bruttolønn.

Den laveste satsen på obligatorisk tjenestepensjon er 2% og den høyeste er satsen er 7%, og de fleste bedrifter sparer sine ansatte i et sted mellom 2 til 7 prosent av ansattes bruttolønn.

For å utbetale pensjon, må man først ha en pensjonsleverandør. En pensjonsleverandør er en som tilby å spare pensjon ofte det er banker og finansielle selskaper som driver pensjonssparing.

 

Men hvordan gjøres dette på praksis?

Har du ansatte så må du få en OTP (pensjon) avtale via et selskap for eksempel banken din. Her får du mest en faktura som knytte til pensjonskostnader. Pensjonsleverandøren (banken) henter opplysninger fra a-meldinger og beregner ansattes lønn på avtalt prosenten.

Deretter skal banken sender deg faktura som knytte til pensjon og du betaler pensjonskostnader til pensjonsleverandøren. Og du bokføre pensjonskostnader i regnskapet.

Hvordan rapporterer obligatoriske tjenestepensjon?

Pensjonskostnader skal bokføres i regnskapet, men rapporteres med lønnskjøringen. Bedriften rapporterer betalt pensjon i a-meldingen og pensjon beregnes arbeidsgiveravgift.

Det betyr alle som betaler pensjon må også beregne arbeidsgiveravgift og samtidig huske å rapportere betalt pensjon på a-melding.

Alle regnskapssystemer som laget for lønnskjøring, har lønnsart som rapporteres til betalt pensjon og derfor må du spørre leverandøren til regnskapssystem din om lønnsarten som skal rapporteres a-meldingen.

 

Hvordan bokføre obligatorisk tjenestepensjon (OTP)?

Som sagt, OTP er kostnader og bokføres i regnskapet på lønnskostnadskonto. Det betyr at pensjonskostnader er en del av personellkostnader og bokføres 5-kontoer i regnskapet.

Det er ingen bestemt konto som skal bokføres, men ulike regnskapssystemer har ulike kontoer, men den må tilhører under konto gruppe 5-kontoer i lønnskostnadskontoer.

Slik skal bokføres når du får faktura fra leverandøren:

Debet Kredit
5420 Leverandør

 

Slik bokføres når du utbetaler til leverandøren:

Debet Kredit
Leverandør 1920

 

Bokføringen av pensjonskostnader er det samme som andre kostnader. Debiteres kostnadskonto som tilhører under lønnskostnader. Samtidig krediteres leverandørreskontro frem til betales faktura.

Når faktura er betalt, skal debiteres leverandørreskontro og krediteres banken som utbetales beløpet.

Regnskapsmessige behandles pensjonskostnader samme måte som andre kostnader. Differansen er kun pensjonskostnader rapporteres A-meldingen og beregnes arbeidsgiveravgift. Og pensjonskostnader utbetales til pensjonsleverandør eksempel bank.

Oppsummering

Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er en kostnad som alle bedrifter som betaler lønn må beregne å spare til ansatte som pensjon.

Den laveste satsen på obligatorisk tjenestepensjon er 2% og den høyeste satsen som man kan spare er 7%. Og de fleste bedrifter sparer i en plass mellom disse satsene.

OTP beregnes ansattes brutto og spares gjennom livsforsikringsselskaper og banker som tilby slike tjenester.

Bokføring av obligatorisk tjenestepensjon skjer samme måte som andre kostnader. Debiteres i kostnadskontoer og samtidig krediteres leverandørreskontro, når man får faktura fra leverandøren.

Når man betaler faktura til leverandøren, krediteres beløpet fra banken og debiteres fra leverandørreskontro.

Slik bokføres når man får fra faktura fra leverandør:

Debet Kredit
5420 Leverandør nr.

 

Slik bokføres når man betaler faktura til leverandører:

Debet Kredit
Leverandør nr. 1920

 

 

Trenger du en regnskapsfører?

Vi er tilgjengelige å svare alle dine spørsmål innen regnskap og økonomistyring.

kontakt oss:

post@regnskapskoden.no

 

Legg igjen en kommentar